Uw ervaringen met Wmo en jeugdzorg onderzocht | Gemeente Hoorn
Uw ervaringen met Wmo en jeugdzorg onderzocht18-1-2017De ervaringen van inwoners in Hoorn die hulp en ondersteuning krijgen is heel belangrijk. Iets meer dan 1000 inwoners hebben meegedaan aan twee onderzoeken om een goed beeld te krijgen van die ervaringen.De gemeente is sinds 2015 verantwoordelijk voor de taken binnen de Wet maatschappelijke ondersteuning en de jeugdhulp. Wethouder Nel Douw: ‘Veel inwoners krijgen in Hoorn zorg en ondersteuning. Het is heel belangrijk om te weten of inwoners goed worden geholpen en de geboden zorg voldoet aan wat zij hiervan verwachtten. Met de verbeterpunten gaan wij aan de slag. ’
Onderzoek jeugdhulp
Ouders en jongeren deden mee aan dit onderzoek. Een groot deel, maar niet iedereen, weet de juiste weg te vinden naar de hulp die nodig is. Verder zijn zij positief over de kennis van de hulpverleners en worden zij betrokken bij beslissingen die worden genomen. Ook geeft 7 op de 10 deelnemers aan dat de hulp werkt en dat het positieve invloed heeft op hun zelfstandigheid en gedrag. Wethouder Douw: ‘Uit de resultaten blijkt dat de informatie over de zorg en over instellingen op onze website beter kan en moet. Meer informatie delen en samenwerken met de instellingen is daarbij belangrijk om ervoor te zorgen dat inwoners niet het gevoel hebben dat zij er alleen voor staan.’
Onderzoek Wmo
Aan dit onderzoek hebben inwoners meegedaan die hulp krijgen via de wet maatschappelijke ondersteuning, zoals huishoudelijke hulp of hulp bij het wassen en aankleden. Inwoners nemen het vaakste contact op met de gemeente, omdat zij worden doorverwezen door een huisarts of andere hulpverleners. De meest voorkomende ondersteuning is voor hulp bij het huishouden (73%) en een collectief vervoerspasje (34%). Inwoners geven aan dat zij zich gehoord voelen wanneer een hulpverlener thuis komt op gesprek en dat zij zich door de hulp beter kunnen redden. Veel deelnemers van het onderzoek krijgen naast de hulp vanuit de gemeente ook hulp van familie of de buurt.Wethouder Douw: ‘Uit het onderzoek werd duidelijk dat de gratis cliëntondersteuning nog niet zo bekend is bij onze inwoners. Cliëntondersteuning is hulp voor korte tijd. Dit bestaat uit voorlichting, advies en hulp voor onder andere (preventieve) zorg, welzijn, wonen, werk, onderwijs en jeugdhulp. Hier zullen we meer aandacht voor vragen. 8 op de 10 inwoners die cliëntondersteuning heeft, is hier overigens heel tevreden over.’
Meer informatie
Uitgebreide samenvatting onderzoeken Jeugdhulp en Wmo (pdf)
Onderzoeksresultaten Jeugdhulp (pdf)
Onderzoeksresultaten Wmo (pdf)