Bouw deurkassen nieuwe zeesluis IJmuiden | Rijkswaterstaat
Bouw deurkassen nieuwe zeesluis IJmuiden
Nieuwsbericht - Gepubliceerd op: 09 januari 2017- Laatste update: 30 december 2016 10:56 uur
In de eerste helft van 2017 begint OpenIJ in de bouwkuipen van de nieuwe zeesluis met de bouw van de deurkassen voor het binnen- en buitenhoofd. Rob Gordijn, omgevingsmanager OpenIJ, legt uit hoe OpenIJ te werk gaat.
Deurkassen
De sluisdeuren van de nieuwe zeesluis moeten inrollen als er een schip door de sluis vaart. Daarom legt OpenIJ aan de zuidkant van de nieuwe sluis 2 deurkassen aan waar de deuren in kunnen rollen. Naast ruimte voor de operationele deuren legt OpenIJ in het binnenhoofd (aan de kanaalzijde) ook een onderhoudsdok aan waar de reservedeur in komt te liggen. Daarom is de deurkas van het binnenhoofd een stuk groter dan de deurkas van het buitenhoofd (aan de zeezijde).
Bouwkuipen
De afgelopen maanden heeft OpenIJ damwanden en buispalen geplaatst om bouwkuipen voor de deurkassen te maken. Om de deurkassen voor het binnen- en buitenhoofd te plaatsen, pompt OpenIJ eerst de bouwkuipen leeg. 'We pompen de bouwkuipen leeg en komen dan op de zandbodem die we hebben aangelegd op 5 m onder het huidige waterniveau. Onderop de bouwkuip ligt zand en op die zandvloer storten we betonnen snijranden. Dat zijn betonnen driehoeken van 2,5 m hoog, die de contouren van de deurkas vormen. Op de snijranden storten we een betonnen vloer van 4 m dik. De vloer voor het binnenhoofd is maar liefst 55x81 m! Op die vloer komen wanden te staan van 7 m dik.' Als de vloer met het onderste deel van de wanden klaar is, laat OpenIJ de betonnen constructie afzinken. Dat doen ze door het zand dat onder de constructie zit, weg te zuigen. De snijranden helpen om de constructie gecontroleerd te laten zakken.
20 m zakken
Door een luchtsluis in de constructie en een hogere luchtdruk tussen de betonnen vloer en het zand, kan er geen grondwater de werkruimte inlopen. Door het zand gecontroleerd weg te spuiten en af te voeren zakt de constructie gecontroleerd naar beneden. 'De constructie moet naar een diepte van 25 m onder NAP en dat betekent dat de deurkassen 20 m moeten afzinken ten opzichte van het niveau waar we ze bouwen. Het afzinken gaat heel geleidelijk: per dag zinkt de constructie 0,3 tot 0,5 m.' Het afzinken gebeurt in 2 stappen. Tussen deze stappen wordt de constructie (de muren van de deurkas) verder opgebouwd.
Caissonmethode
Het maken van een constructie met snijranden, een vloer en wanden van beton en die gecontroleerd af laten zinken heet de caissonmethode. 'Het grote voordeel van deze methode is dat de bouwkuipen niet zo groot en zwaar gefundeerd hoeven te zijn. We hebben dus minder heiwerk verricht en daarmee de trillingen en geluidshinder beperkt', vertelt Gordijn. OpenIJ verwacht de deurkassen eind 2018 af te hebben.
Meer nieuws
* Meer nieuws IJmuiden: bouw nieuwe, grote zeesluis