Digitaal lespakket ‘Hoogwater op het schoolplein’


De modderstromen in de normaal zo zonnige Costas staan op ons netvlies en ook in Nederland haalt de dramaserie ‘Als de dijken breken’ hoge kijkcijfers. Maar hoe gaat het nu echt bij een overstroming in Nederland en sterker nog, wat gebeurt er in jouw eigen achtertuin? Met de lesmethode ‘Hoogwater op het schoolplein’ lanceerden de waterschappen Vallei en Veluwe en Drents Overijsselse Delta tijdens een nascholingsbijeenkomst voor aardrijkskunde docenten dit lespakket voor leerlingen van 3 HAVO en 3 VWO.
Leerlingen op het voortgezet onderwijs weten dat er een kans is dat we geen droge voeten houden, maar betrekken dat niet op zichzelf. Als het gebeurt, dan gebeurt dat ergens anders. Zelfs leerlingen die meters onder onze zeespiegel wonen of dichtbij de grote rivieren verwachten niet dat het in de eigen omgeving kan gebeuren.
Vergroten waterbewustzijn jongeren
De lesmethode ‘Hoogwater op het schoolplein’ is op maat gemaakt voor het eigen werkgebied van de beide waterschappen en is zo afgestemd op de eigen leefomgeving van de leerlingen. De docenten gingen er tijdens de nascholing direct mee aan de slag en leerden hoe ze dit kunnen inzetten om zo het waterbewustzijn onder jongeren te vergroten.
Gering risicobesef aandachtspunt
Het geringe risicobesef is één van de zorgpunten uit het OESO-rapport (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling). Sinds de Deltawerken er zijn voelen Nederlanders zich veilig en beschermd. Met deze lesmethode die op maat is gemaakt, herkennen jongeren de eigen dijk waar ze bijvoorbeeld iedere dag langs fietsen op weg naar school. Centraal staat een webapplicatie waarmee leerlingen kunnen verkennen wat er gebeurt als dijken doorbreken in de eigen omgeving: de overstromingsrisicoatlas. (www.overstromingsrisicoatlas.nl/lesmateriaal/index-inhoud.html)
Vodcasts voor instructie thuis
Waterschap Vallei en Veluwe heeft speciaal voor deze lesmethode vodcasts ontwikkeld. Zo sluiten ze aan op de actuele onderwijs ontwikkeling Flipping the classroom. Door de instructie thuis te geven via filmpjes heeft de docent meer tijd om tijdens de les aan de slag te gaan met het oplossen van vraagstukken op het gebied van waterveiligheid.
Waterinnovatieprijs 2015
De KNAg (Koninklijk Nederlands Aardrijkskunde genootschap) heeft de lesmodule 'Hoog water op het schoolplein' speciaal ontwikkeld voor het rivierengebied en daarmee afgestemd op de eigen leefomgeving van leerlingen. De lesmethode won in 2015 de Waterinnovatieprijs.