Warning: Undefined variable $persbericht in /srv/home/opennieuwsbanknl/domains/opennieuwsbank.nl/htdocs/www/inc_get_body.php on line 95
HOT-NOT 2017: DE RADICALE IDENTITEIT
AMSTERDAM, 20161229 -- Markt- & trendonderzoekers Klaus van den Berg en Evelien Dieleman hebben de Hot-Not 2017 gelanceerd. Voor volgend jaar voorzien zij een radicale identiteitswisseling van de oude passieve consument die aan de zijlijn blijft toekijken naar de nieuwe actieve burger die het heft in eigen handen neemt.
Klaus van den Berg: “2016 was een heftig, maar ook leerzaam jaar. De blik van Nederlanders en Europeanen gaat van buiten naar binnen bewegen. De extraverte focus op de negatieve buitenwereld van anderen gaat plaatsmaken voor een meer introverte belangstelling voor de positieve binnenwereld van jezelf. ‘It’s the inside that really counts.“
Evelien Dieleman: “In 2016 is de zoektocht naar de ware ik in gang gezet. Niet alleen mensen, maar ook organisaties en overheden gaan met de billen bloot. We verwachten meer eerlijkheid wat zich vertaalt in actief deelnemen in plaats van toekijken vanaf de zijlijn. Dat zal in 2017 nog meer zichtbaar worden.”
HOT - NOT 2017
Black Friday - Casual Friday
Onderaf - Bovenaf
Ethische piraten - Moraalridders
Circulaire economie - Disruptieve economie
Verkiezingsuitslagen - Opiniepeilingen
Privacy - Selfie
Vluchtelingen - Expats
Consumer mode - Producer mode
Binnenland - Buitenland
Soberistas - Fashionistas
Ervaringsdeskundigen - De kletsende klasse
Bewoners – Toeristen
Diepgang - Oppervlakkigheid
Intelligence Augmentation (IA) - Artificial Intelligence (AI)
Professionele gamers – Iedereen is een vlogger
Vegan - Biologisch
Buurderij – Snackbar
Safe zones - Ontgroening
Desem dude – Quinoa meisje
On-demand - Abonnement
Engagement - Commentaar
Basisinkomen - Belastingparadijs
Protestborden - Reclameborden
Spraakopdracht - Spellingscontrole
Geheimen - Transparantie
Leon Naturally Fastfood - McDonalds
Glazen Klif - Glazen plafond
Hackers - IT-ers
Signal - Whatsapp
Sociale balans - Gentrificatie
Online discounters - Flagship stores
Fitgirl - Fotomodel
Data reclaim - Big data
Loonsverhoging - Loonmatiging
Yoost – Joop
Bots - Apps
Burgers - Consumenten
Mono stores – Concept stores
Lokale keuken - Exotische keuken
Collectief - Individueel
Robots - Drones
Geld is tijd - Tijd is geld
Wakker Dier - Plofkip
© Klaus van den Berg & Evelien Dieleman, 2016
Klaus van den Berg werkt in marktonderzoek, strategie & trends voor bedrijven, overheden en goede doelen.
Evelien Dieleman werkt in trend & marktonderzoek (TrendCult) en is docent International Lifestyle Studies bij Fontys Hogescholen.