Aandacht voor de natuur bij de verbreding van de A1 tussen Apeldoorn en Azelo | Rijkswaterstaat

Aandacht voor de natuur bij de verbreding van de A1 tussen Apeldoorn en Azelo

Nieuwsbericht - Gepubliceerd op: 14 december 2016- Laatste update: 14 december 2016 15:29 uur

Een verbreding van een snelweg grijpt vaak in op de natuur. In Nederland zijn veel wetten en regels die ervoor zorgen dat dat dit zo min mogelijk nadelige gevolgen heeft.

Bij het opstellen van het ontwerptracebesluit en de milieueffectrapportage toetsen Rijkswaterstaat en het ingenieursbureau RoyalHaskoning DHV de plannen ook uitgebreid aan de wetgeving. Daar waar de aanpassingen aan de weg onvermijdelijk nadelige gevolgen hebben voor beschermde natuurgebieden of -soorten moet dit worden gecompenseerd. 'Soms kunnen kleine aanpassingen aan het ontwerp of de manier waarop de wegwerkzaamheden worden uitgevoerd, zorgen dat de effecten op de natuur beperkt blijven', vertelt Edith Dorsman, adviseur ecologie van RoyalHaskoningDHV.

Natuurbescherming vastgelegd in wetgeving

De effecten van de verbreding van de A1 worden getoetst aan de nieuwe Wet natuurbescherming. Deze geldt per 1 januari 2017 en vervangt de Natuurbeschermingswet '98, de Boswet en de Flora- en faunawet. In de Wet natuurbescherming is de bescherming van natuurgebieden, planten- en diersoorten en het aantal bomen geregeld. In de omgeving van de A1 tussen Apeldoorn en Azelo liggen een aantal beschermde natuurgebieden: de Borkeld, uiterwaarden van de IJssel en de Veluwe. Naast landelijke wetgeving hebben ook de provincies specifieke regelgeving voor het behoud van natuur vastgesteld. Voor de uitbreiding van de A1 tussen Apeldoorn en knooppunt Azelo liggen ook gebieden en verbindingszones die deel uitmaken van het Gelders Natuurnetwerk en de Ecologische Hoofdstructuur Overijssel.

Beoordeling van effecten

'Voordat wij het ontwerptracebesluit opstellen, toetsen we welke consequenties de aanpassingen van de A1 hebben voor de omringende natuurgebieden en planten- en diersoorten. Er wordt gekeken naar zowel langdurige effecten van de verbreding als naar tijdelijk effecten door de bouwwerkzaamheden. Er wordt niet alleen gekeken naar welke ruimte de verbreding van de weg in beslag neemt, maar ook of de toename van verkeer leidt tot meer geluid of de stikstofdepositie. Dit laatste kan weer gevolgen hebben voor de verzuring van de grond en daarmee de samenstelling van de vegetatie', legt Edith Dorsman uit. De resultaten van de onderzoeken naar het effect van de verbreding op de beschermde natuur worden omschreven in een deelrapport natuur. Dit is een bijlage van de milieueffectrapportage. Wanneer negatieve effecten niet te voorkomen zijn, is Rijkswaterstaat verplicht om maatregelen te treffen om de gevolgen voor de beschermde natuur te verminderen of te compenseren. Deze maatregelen staan ook beschreven in de milieueffectrapportage. Deze wordt samen met het ontwerptracebesluit ter inzage gelegd.

Maatregelen beschermde soorten

Het traject A1 Apeldoorn - knooppunt Azelo is bijna 60 kilometer lang. Langs deze route leven ook een aantal beschermde dier- en plantensoorten. Zo gebruiken meervleermuizen de IJssel als migratieroute en vliegen hierbij onder de IJsselbrug door. 'Wat we weten is dat de meervleermuis gevoelig is voor verstoring door kunstmatig licht, maar ook dat kunstmatig licht de meervleermuis er niet van weerhoudt om de route te gebruiken', vertelt Edith Dorsman.

Bij een aantal parkeerplaatsen langs de A1 zijn nesten van roeken aangetroffen. Dit is geen probleem als de bomen met de nesten kunnen blijven staan. Wanneer dit niet kan, is Rijkswaterstaat verplicht te zoeken naar een oplossing die de roeken niet schaadt. Bijvoorbeeld door het aanplanten van gelijkwaardige bomen en de nesten over te plaatsen. Dit soort maatregelen staan omschreven in de milieueffectrapportage. Edith gaat verder: 'Langs de A1 ter hoogte van De Borkeld leeft ook de levendbarende hagedis. Deze soort is dieper in de berm langs de overgang van gras naar hei aangetroffen. We onderzoeken nu of de uitbreiding van de A1 effect heeft op het leefgebied van de levendbarende hagedis'.

Samenwerken voor de natuur

Voor de uitbreiding van de A1 tussen Apeldoorn en Azelo werkt Rijkswaterstaat samen met de provincies Gelderland, Overijssel en de Stedendriehoek. Deze partijen zijn ook inhoudelijk nauw betrokken bij de ontwikkeling van de plannen en hebben ook ieder hun wensen wat betreft de aandacht voor de natuur. Alle ecopassages die er nu zijn op het traject, blijven behouden. Daar waar de weg breder wordt, worden ook de ecopassages verlengd zodat deze goed blijven functioneren. Zo werken alle partijen samen aan het behoud van de natuur.

Meer nieuws

* Meer nieuws over Uitbreiding A1 Oost