Voorbeeld-functiebeschrijvingen voor directeuren van eenpitters
13-12-2016
Werkgeverszaken
Er zijn nu twee aparte voorbeeldbeschrijvingen voor leidinggevende functies bij zogenaamde eenpitters. Deze functies wijken af van andere leidinggevende functies in het primair onderwijs, omdat zij vrijwel altijd hebben te maken met een vrijwilligersbestuur. Dat heeft tot gevolg dat de
directeur geen ondersteuning heeft van een professioneel bestuurder, bovenschools management en een gespecialiseerde staf. Van een directeur eenpitter wordt verwacht dat die alle taken zelf uitvoert, inclusief de beleidsvoorbereiding en ontwikkeling.
In de CAO PO is bepaald is dat alle schoolleiders/directeuren in het primair onderwijs een functiewaardering moeten krijgen op basis van FUWA-PO (het systeem voor de Functiebeschrijving en -waardering voor het primaire onderwijs), indien er geen gebruik gemaakt wordt van de
normfuncties. Schoolbesturen kunnen voor het samenstellen van directiefuncties en de waardering daarvan, gebruik maken van voorbeeld-functiebeschrijvingen.
Onder een eenpitter wordt hier verstaan een school die deel uitmaakt van een stichting voor primair onderwijs die een school bestuurt.
Indien u een van deze functies in zijn geheel overneemt voor eigen gebruik, dan hoeft u geen gebruik te maken van een gecertificeerd adviseur omdat deze voorbeeldfuncties zijn ontworpen en gevalideerd door een gecertificeerd adviseur.
Het gaat om de volgende functies:
* directeur basisschool 11 (eenpitter)
* directeur basisschool 12 (eenpitter)
Bekijk ook de bijbehorende toelichting op de functiebeschrijvingen. Voor meer informatie over functiedifferentiatie en -waardering, kunt u kijken op de themapagina. Daar vindt u ook andere voorbeeldbeschrijvingen.
Laatst gewijzigd:
dinsdag 13 december 2016
Links bij dit nieuwsitem
* Functiewaardering voor directeuren van eenpitters
* Zie ook: Voorbeeld-functiebeschrijvingen leidinggevende functies nu beschikbaar
* Functiedifferentiatie en functiewaardering