Start aanbesteding A16 Rotterdam | Rijkswaterstaat
Start aanbesteding A16 Rotterdam
Nieuwsbericht - Gepubliceerd op: 01 december 2016- Laatste update: 01 december 2016 10:10 uur
De aanleg van de A16 Rotterdam is weer een stap dichterbij. Op maandag 28 november 2016 is de aanbesteding gestart met een aankondiging op TenderNed. Het gaat om een Design, Build, Finance and Maintain-contract (DBFM) met een plafondbedrag van 550 miljoen euro.
De relevante documenten zijn geplaatst op TenderNed. Geinteresseerde partijen kunnen zich daar aanmelden tot 12 januari 2017. Goede samenwerking tussen opdrachtgever en opdrachtnemer staat in deze aanbesteding voorop. Dit komt voort uit de Marktvisie.
Nieuwe rijksweg
Om de bijna dagelijkse file op de A13 bij Overschie en de A20 tussen Kleinpolderplein en Terbregseplein te verminderen, legt Rijkwaterstaat een nieuwe rijksweg aan tussen de A13 en A16. De weg loopt van Rotterdam The Hague Airport tot aan de A16 bij Terbregseplein en bevat een nieuw knooppunt bij Zestienhoven en een half verdiepte tunnel van 2,1 km. Met een rechtstreekse verbinding rijdt het verkeer straks vlotter door en is er meer rust op lokale wegen. De aanleg start naar verwachting medio 2019.
Combinatie van prijs en kwaliteit
De selectie van de geschikte opdrachtnemer vindt plaats op basis van de Economisch meest voordelige inschrijving (EMVI). Daarbij kijkt Rijkswaterstaat naar de combinatie van prijs en kwaliteit. Zo helpt EMVI Rijkswaterstaat de innovatiekracht en de creativiteit van de markt beter te benutten.
Rijkswaterstaat schenkt bij deze aanbesteding veel aandacht aan het beperken van de hinder, risico's en de beheersing daarvan. Ook duurzaamheid wordt op verschillende manieren beloond bij de gunning. Een hogere trede op de CO2-ladder levert bijvoorbeeld gunningsvoordeel op.
Aanbesteden in dialoog
De eerste selectie van inschrijvers vindt plaats in januari. Vervolgens gaat Rijkswaterstaat in 2 dialoogfases het gesprek aan met de kandidaat-opdrachtnemers. Uiteindelijk blijven 3 marktpartijen over, waaruit Rijkswaterstaat de beste aanbieding selecteert.
De totale aanbesteding duurt ongeveer 1,5 jaar en moet medio 2018 afgerond zijn. Naar verwachting gaat medio 2019 de eerste schop in de grond. In 2024 gaat de A16 Rotterdam open voor het verkeer.