Helft Nederlanders loopt rond in vieze kleding


1 op 10 senioren draagt hele week zelfde sokken

CULEMBORG, 20161031 -- Nederlanders en hygiëne, hoe staat het daarmee? SmartStudentDeals.nl ondervroeg in samenwerking met NovioResearch 1000 Nederlanders over hun hygiëne op het gebied van kleding. Wat blijkt? Lang niet alle Nederlanders stappen ’s ochtends fris de deur uit.

1 op 5 mannen draagt hele week dezelfde outfit
Frisse kleding is een belangrijk onderdeel van je hygiëne. Toch blijkt lang niet iedereen dagelijks een schone outfit aan te trekken. Zo trekt de helft van de Nederlanders om de dag een schone broek of rok aan. 1 op de 3 vrouwen geeft aan wel elke dag van kleding te wisselen. De vraag is natuurlijk of dit vanuit hygiënisch of modieus oogpunt is. Feit is dat dames vaker van kleding wisselen dan de heren. Zo wisselt slechts 1 op de 10 vrouwen wekelijks van outfit, tegenover 1 op de 5 mannen. Dit sluit aan bij het eerdere nieuws dat 1 op de 3 mannen nooit de was doet.

[1 op 10 senioren draagt hele week zelfde sokken]

Bijna 1 op 3 mannen loopt rond op vieze sokken
Bij de sokken zien we een wisselend beeld. Driekwart van de Nederlanders trekt dagelijks een fris setje sokken aan. Dat betekent dat een kwart van ons twee of meerdere dagen op dezelfde sokken rondloopt. Vooral onder 50-plussers blijkt ‘recycling’ veel voor te komen. Zo geeft bijna 1 op de 10 senioren aan dat zij slechts wekelijks schone sokken aantrekken. Vanuit hygiënisch oogpunt is het echter raadzaam om dagelijks schone sokken aan te trekken om zweetvoeten te voorkomen. Zo blijkt maar liefst 60% van de Nederlanders zweetvoeten te hebben.

Het vooroordeel dat mannen qua sokken minder waarde aan hygiëne hechten dan de dames blijkt ongegrond. Zo trekt 72% van de heren en 78% van de dames dagelijks een fris setje sokken aan. Opvallend is dat bijna 1 op de 10 mannelijke studenten meerdere malen per dag van sokken wisselt. Ook het vooroordeel dat juist deze groep hygiëne niet al te serieus neemt kan dus de prullenbak in.

Blog onderzoek
Alle resultaten van het onderzoek zijn terug te vinden op het blog van SmartStudentDeals.nl. Het onderzoek in de vorm van een online enquête is gehouden onder 1000 respondenten in verschillende leeftijdscategorieën.