Verruiming vaarweg Eemshaven-Noordzee van start met aanleg vogelbroedeiland en kwelderlandschap Marconi | Rijkswaterstaat

Verruiming vaarweg Eemshaven-Noordzee van start met aanleg vogelbroedeiland en kwelderlandschap Marconi

Nieuwsbericht - Gepubliceerd op: 27 oktober 2016- Laatste update: 27 oktober 2016 11:11 uur

Met de symbolische overdracht van stortsteen is de verruiming van de vaarweg Eemshaven-Noordzee en aanleg van twee natuurprojecten gestart. Met de verruiming wordt de vaarweg geschikt gemaakt voor grotere schepen met een diepgang tot 14 m.

Hiermee wordt de bereikbaarheid verbeterd en de verdere ontwikkeling van de Eemshaven als energiehaven mogelijk gemaakt. Met bij de vaarwegverruiming vrijkomend zand en keileem worden een vogelbroedeiland bij de Eemshaven en een kwelderlandschap bij Delfzijl aangelegd.

Minimaal 43% hergebruik materiaal

Rijkswaterstaat heeft met de gemeente Delfzijl en de provincie Groningen afspraken gemaakt over hergebruik van bij de vaarwegverruiming vrijkomend keileem en zand voor realisatie van het kwelderlandschap Marconi en vogelbroedeilanden bij de Eemshaven en Delfzijl. Daarnaast wordt een deel van het materiaal gebruikt voor andere doeleinden zodat ook dit niet behoeft te worden verspreid in het gebied zelf.

Mijlpaal samenwerking en duurzaamheid

In het kader van duurzaamheid en samenwerking is de start van deze werkzaamheden een belangrijke mijlpaal voor de provincie, gemeente en Rijkswaterstaat. Hiermee worden de eerste projecten van het programma Eems-Dollard 2050, dat Rijk en regio hebben opgesteld om de kwaliteit van het estuarium te verbeteren, in uitvoering gebracht. Bovendien maakt aannemer Van den Herik Sliedrecht gebruik van de duurzaamste hopperzuiger in Nederland met minder brandstofverbruik en minder CO2 en NO2 uitstoot.

Natuurlijke ligging vaarweg leidend

Er is rekening gehouden met de natuurlijke ligging van de huidige vaarweg om zo min mogelijk te moeten baggeren. Slechts op een beperkt deel van de route is verruiming van de vaarweg Eemshaven-Noordzee nodig. Op de meeste plekken is de vaarweg van nature al diep genoeg. De grootste baggerlocaties bevinden zich bij de afslag naar de Eemshaven en in de kustzone tussen Borkum en Westereemston.

Aandacht voor veiligheid en vlotte scheepvaart

Om de veiligheid en vlotte scheepvaart te garanderen worden passeerstroken, een keerplaats en een nieuwe incidentele ligplaats voor eventuele calamiteiten gerealiseerd. Daarnaast worden veiligheid en vlot scheepvaartverkeer gewaarborgd door toepassing van Vessel Traffic Management (VTM). Tevens is een nieuwe meetpaal geplaatst om actuele gegevens over waterstroming en waterkwaliteit te verzamelen.

Rekening houden met de natuur

Naast dat rekening wordt gehouden met de natuurlijke ligging van de huidige vaarweg gaat Rijkswaterstaat bij de verruiming met de grootste zorgvuldigheid om met de kwetsbare natuur in het gebied. Bij het baggeren van de keileem uit de vaargeul wordt gebruik gemaakt van een kraanschip en of dieplepel waarmee keileem in grote brokken wordt afgegraven. Dit zorgt voor zo min mogelijk vertroebeling van het water. Ook wordt er afstand bewaard tot rustende zeehonden en ruiende eidereenden.

Planning en realisatie

Eind 2017 dienen de verruiming en de aanleg van kwelderlandschap en vogelbroedeilanden gereed te zijn. De bereikbaarheid van de havens van Delfzijl en Emden blijft tijdens de werkzaamheden gewaarborgd.