Otar: innovaties leiden tot slim wegbeheer | Rijkswaterstaat
Otar: innovaties leiden tot slim wegbeheer
Nieuwsbericht - Gepubliceerd op: 25 oktober 2016- Laatste update: 25 oktober 2016 17:19 uur
'Complexe mobiliteit' is een actueel containerbegrip van alles wat met slim wegbeheer te maken heeft. Het is ook een thema dat centraal staat tijdens InfraTech 2017. Rini van Rootselaar, afdelingshoofd Wegverkeer en Benutten van Rijkswaterstaat en Bram Klemann, verkeersdeskundige bij de Gemeente Rotterdam, delen hun visie over complexe mobiliteit in het vakblad OTAR.
Lees het hele artikel op de website van Otar.
De mobiliteit groeit, stelt Van Rootselaar in het interview. En omdat het de vraag is in hoeverre draagvlak bestaat voor meer asfalt, kijkt Rijkswaterstaat naar andere middelen om weggebruikers van A naar B te brengen. Oftewel: complexe mobiliteit. 'Op het gebied van dynamisch verkeersmanagement zijn verschillende ontwikkelingen zichtbaar. We zijn bezig directer met de bestuurders te communiceren. Het gaat dan bijvoorbeeld om het waarschuwen voor files, ongelukken of weersomstandigheden. Het kan de veiligheid verbeteren als een weggebruiker bijvoorbeeld gewaarschuwd wordt dat over 2 km een rijstrook niet beschikbaar is. Als dat direct aan de bestuurder wordt gemeld, dan heeft dat meer effect dan signalen langs de weg. We willen de filesignalen de auto inbrengen.'
Internationaal experimenteren
Rijkswaterstaat experimenteert met die directe manier van informeren in internationaal verband met Duitsland en Oostenrijk. Onder meer door informatie over wegwerkzaamheden ter beschikking te stellen die direct naar de telefoons van weggebruikers kan worden gestuurd. Een stap verder is het versturen van signalen naar de auto's zelf. Van Rootselaar: 'Omdat voertuigen daarvoor uitgerust moeten zijn met de benodigde apparatuur, werken we nauw samen met de autobranche.'
Regionale samenwerking
Meer samenwerking met regionale partners, zoals de gemeente Rotterdam, moet zorgen voor beter geinformeerde automobilisten. Klemann: 'Wij denken bijvoorbeeld na hoe we weggebruikers, tijdens hun rit alternatieven aan kunnen bieden waardoor zij sneller op hun bestemming zijn en het verkeer niet vastloopt, wat ook weer beter is voor het milieu in de stad. Door bestuurders directer te informeren, denken we dat dit echt iets oplevert: minder files en minder uitstoot.'
Rotterdam en Rijkswaterstaat denken zelfs al na over de toekomst van zelfrijdende voertuigen. Zo rijden er al zelfrijdende vrachtwagens in het Rotterdamse havengebied. De samenwerking op dit vlak krijgt volgens Van Rootselaar en Klemann steeds meer vorm. Op die manier worden dynamische verkeerssystemen steeds meer verbonden met het doel steeds betere informatie aan de weggebruiker te leveren. Voor de gebruiker wordt het rijden van A naar B dan steeds gemakkelijker en de wereld erachter steeds complexer.
InfraTech 2016
Rijkswaterstaat en de gemeente Rotterdam zijn gastheren van InfraTech 2017 in Rotterdam Ahoy. Een nationaal platform voor de hele infrasector dat van 17 t/m 20 januari plaatsvindt. Een van de speerpunten van het kennisprogramma tijdens InfraTech 2017 is 'complexe mobiliteit'. Meer informatie vindt u op de website van InfraTech.