Verplicht publicatie van 'slaperstarieven' energiecontracten


Helft Nederlandse huishoudens betaalt ondoorzichtige hoge energieprijzen

AMSTERDAM, 20161024 -- Recent concludeerde bestuurslid Henk Don van de consumentenwaakhond ACM dat consumenten het aanbod van energieleveranciers nu beter begrijpen en vergelijken. Na het verhelderen van contract, voorwaarden en kosten is een volgende stap zorgen dat iedereen de jaar- en eindafrekening helemaal doorheeft. Maar ook hiermee is de energiemarkt volgens directeur Hans de Kok van vergelijkingssite Pricewise nog niet transparant genoeg.

“Dat de consumentenwaakhond ACM eerst kiest voor inzichtelijke jaar- en eindafrekeningen, is begrijpelijk. Maar als we streven naar transparantie, mag het daar absoluut niet bij blijven. Tarieven voor klanten zonder een vast contract zijn namelijk nog steeds niet voor iedereen zichtbaar gepubliceerd.

Nu maken energieleveranciers die tarieven alleen bekend aan eigen klanten. Dat zijn ze wettelijk verplicht. Na het einde van de vaste contractperiode krijgen mensen vanzelf de slaperstarieven of krijgen ze een (evenmin transparant) verlengingscontract actief aangeboden. Maar consumenten krijgen zo geen inzicht in welke leveranciers vaak een jaar flink stunten met scherpe tarieven, om daarna hogere tarieven in rekening te brengen. Of de tarieven redelijk zijn in vergelijking met andere leveranciers, weten ze evenmin. Vermoedelijk betaalt ruim de helft van de Nederlandse huishoudens een zogenoemd ‘slaperstarief’ aan hun energieleverancier.

Het is inmiddels breed bekend dat overstappen een grote besparing oplevert. Maar de consumenten willen ook weten bij welke leverancier ze op de langere termijn voordelig uit zijn. Dat is nu onmogelijk om vast te stellen.

Dat betekent niet dat de markt voor consumenten nu slecht is: de Nederlandse energiemarkt is sinds 2004, toen in die sector de concurrentie werd toegelaten, sterk vooruit gegaan. Consumenten zijn daar beter van geworden. De actietarieven van één- en driejarige contacten voor stroom en gas op de vergelijkingssites zijn daardoor scherp geprijsd. Er valt ook meer te kiezen: het aantal leveranciers steeg van vier naar ruim dertig. Zo zijn er grote leveranciers met bekende namen, kleine leveranciers met een focus op bepaalde ‘unique selling points’ zoals duurzaamheid en de prijsvechters die goedkope energie aanbieden door efficiënt te werken. Nederland loopt met onze energiemarkt wat dat betreft voorop in de wereld.

Maar het kan altijd beter. Om te kunnen spreken van een echt transparante markt, heeft de liberalisering nog een laatste duw in de rug nodig met een verplichting voor leveranciers om ook deze tarieven voor iedereen toegankelijk te publiceren. Daarmee komt er meer beweging in en zal de vrije energiemarkt nog beter kunnen functioneren.”