Groeibedrijf Jongens van de Tekeningen lanceert internationaal merk
‘Dutch Design gaat verder dan een mooie stoel’, dat is de boodschap tijdens de Dutch Design Week. Ontwerpen is een methodiek die toepasbaar op allerlei onderwerpen.
ROTTERDAM, 20161004 -- Na snelle groei in Nederland – met een omzet die dit jaar door de €1M heen schiet - gaan de Jongens van de Tekeningen nu ook internationaal. De aan de TU Delft ontsprongen design-consultancy bestaat ruim 4 jaar en lanceert komende Dutch Design Week (22-30 oktober, Eindhoven) haar internationale label ‘Flatland’ met een eigen paviljoen en programma.
Afgelopen jaren hebben in het teken gestaan van groei van het team en de organisatie in Nederland. “De toegankelijke naam heeft altijd in ons voordeel gewerkt in Nederland, maar steeds vaker lopen we er tegenaan dat het in het buitenland een echte tongbreker is”, aldus Nathan Volkers. “Flatland biedt ons het platform om internationaal talent en klanten te trekken”.
Bureaus die het faciliteren van ontwerpmethoden in een zakelijke omgeving als kern van hun dienstverlening hebben zijn sterk in opkomst. Ze houden zich bezig met het ontwerpen van diensten en laten bijvoorbeeld processen zien vanuit het klantperspectief (zgn. ‘customer journey’). Flatland maakt die methoden tastbaar en toegankelijk met visualisatie. Wij noemen het ‘visueel denken’, prototyping van abstracte ideeën.
Volkers: “De ontwikkeling illustreert dat ‘Dutch Design’ al lang niet meer alleen gaat over alleen fysieke producten, maar ook over het proces en misschien wel de mindset die Nederlandse ontwerpers te bieden hebben. Ze passen hun methodieken niet toe op een fysiek product of gebouw, maar op onderwerpen als ‘strategie’ en ‘verandering’ bij organisaties. ‘Dutch Design Thinking’ zou wat dat betreft net zo’n succesvol exportproduct kunnen worden als de fysieke tegenhanger”.
Op de Dutch Design week heeft Flatland een eigen paviljoen en laat bezoekers ervaren hoe het proces van ontwerpend denken eraan toe gaat. Daarnaast zijn er trainingen en kunnen bezoekers on the spot aan de slag met ontwerpers om hun ideeën te visualiseren.