Guapa B.V. pioniert met Magento Enterprise in Benelux


Als een van de eerste officiële Magento partners lanceert Guapa de 2de en 3de Magento 2 Enterprise in de Benelux. Dit lijkt niet bijzonders tot je weet wat er allemaal bij komt kijken en wat er aan maatwerk in de shops zit verwerkt.

LEEK, 20161021 -- Vanaf het moment dat Magento eind vorig jaar met hun versie 2 op de markt kwam was het voor haar partners duidelijk dat voor de Enterprise variant van het Magento platform geen versie 1 meer bestond. Niet alleen ontwikkeld Guapa B.V. samen met 2 merchants ( OpisOpvoordeelshop.nl en Soak.nl ) in de Benelux de 2de en 3de Magento Enterprise shops op het Magento 2 platform, ook worden derde partijen als PostNL, Sherpaan, Mailplus, RobinHQ en Beeyond als eerste gekoppeld aan het Magento 2 Enterprise platform. Met deze koppelingen puilen de shops nu al uit van het maatwerk.

Als Magento Enterprise Solution partner is Guapa B.V.> al een aantal jaren onderweg met de implementatie van het Magento platform, in het begin voornamelijk community maar door de jaren heen groeide het aantal en vooral het niveau van haar relaties in de richting van het Enterprise platform. Op dit moment levert de Magento specialist uit het Groningse Leek hoofdzakelijk Magento Enterprise. Tenzij de groeistrategie van de merchant het toelaat te starten in community en binnen afzienbare tijd door te groeien naar een Enterprise licentie.

Eind 2015 en begin 2016 melden zich 2 nieuwe merchants bij Guapa voor het Magento Enterprise platform, beide merchants hebben zich goed georiënteerd in de markt en ook beide Magento varianten goed tegen het licht gehouden. Samen met Guapa en Magento hebben deze merchants uiteindelijk, afzonderlijk van elkaar, gekozen direct te starten op het Magento Enterprise platform. Daarnaast was het antwoord op de vraag of ze direct op Magento 2 moesten gaan starten snel gevonden, waarom nog investeren in een platform waar op een vastgestelde termijn de ondersteuning en ontwikkeling stopt. 

Of bepaalde extensies van derde partijen wel of niet op tijd klaar zouden zijn was voor beide merchants eigenlijk geen issue, het meeste werk wordt als maatwerk door Guapa zelf gebouwd omdat ze er daar van overtuigd zijn dat extensies in de meeste gevallen en met geluk voor 95% voldoen aan de klantwens. “Om die laatste 5% dan nog operationeel te krijgen is vaak meer werk dan vanaf scratch te gaan bouwen en direct te voldoen aan de wens van de merchant” aldus Mathijs Kok directeur van de Enterprise Solution Partner. De extensies die wel gebruikt zouden worden waren al in een vroeg stadium klaar voor Magento 2, dus tijdens de oriëntatiefase was ook op die vraag al snel een positief antwoord gevonden.

Zowel de webshop van Soak als die van Op = Op Voordeelshop zijn dus gebouwd op het fundament van Magento 2 Enterprise. En beide shops zijn gerealiseerd in samenwerking met Guapa B.V. uit het Groningse Leek. Naast het complete responsive design dat beide merchants met een derde partij hebben uitgedacht, zijn de shops beide voorzien met behoorlijk wat maatwerk, wat door de Guapa B.V. is geïntegreerd. 

Soak
De eerste Magento Enterprise shop die we onder de loep nemen is die van Soak. Soak is een webshop waar je terecht kunt voor je gehele badkamer en aanverwante accessoires. Soak heeft een Engels moederbedrijf en is onderdeel van een het beursgenoteerde Wolseley. Zoals eerder aangegeven zit er heel wat maatwerk in deze Magento omgeving,  een 5-tal onderdelen worden hieronder belicht: 

  • Implementatie SCSS en GULP
○      In Soak hebben ze bij Guapa het blank thema* van Snow.dog geïmplementeerd. Deze maakt gebruik van de SCSS pre-processor en wordt geleverd met een pakket van tools waarbij GULP de hoofd tool is. GULP levert tegenover Grunt, wat standaard door Magento 2 gebruikt wordt voor het compilen van LESS bestanden, een relatief hoge snelheidswinst op waardoor development gemakkelijker wordt gemaakt. Onder andere door live-reload kan er nog sneller gewerkt worden om het design om te zetten naar een werkende functionaliteit.
  • Vergelijkingsmodule
○      In Soak.nl is een vergelijkingsmodule geïmplementeerd waarbij op elke pagina waar producten worden getoond eenvoudig producten aan de vergelijking toegevoegd kunnen worden zonder de pagina te hoeven verversen. Shoppers kunnen zo gemakkelijk doorgaan met winkelen en wanneer alle producten zijn verzameld kan de vergelijking gemakkelijk geopend worden door een sticky vergelijkingsbalk die onderin de pagina zichtbaar is zolang er producten in zitten.
  • Quickview
○      Elk product in de webshop is voorzien van een Quickview. Hierbij wordt er zonder pagina verversing een pop-up getoond met een verkorte productomschrijving. Hierna kan het product gemakkelijk aan de winkelwagen toegevoegd worden, of nader bestudeerd worden op de productpagina.
  • Mailplus
○      Samen met Mailplus is er door Guapa voor Soak de Magento 2 connector ontwikkeld, getest en gepubliceerd vanuit een pilot traject: Lees meer in het blog van Mailplus. 
  • RobinHQ
○      Soak heeft een RobinHQ koppeling waarmee de klantenservice kan chatten met de shopper en waarbij de klantenservice direct kan zien wie de shopper is en wat hij/zij eerder heeft besteld. Orders en klantgegevens worden bij elke wijziging vanuit Magento gesynchroniseerd naar RobinHQ. Zo heeft Soak alle data centraal in 1 systeem en kunnen ze hun klanten nog beter bedienen. Voor de koppeling is intensief samengewerkt met RobinHQ. 
  • Handleidingen per mail
○      Wanneer een shopper een order plaatst krijgt hij per mail de handleidingen opgestuurd. Teveel producten in de order? Of veel grote handleidingen? Het systeem verdeelt ze automatisch en zo efficiënt mogelijk over meerdere e-mails. Onder het mom van make it happen stuurt Soak, de handleidingen direct nadat een shopper een order heeft geplaatst.

Op = Op Voordeelshop
De tweede Magento Enterprise 2 shop die we van dichtbij gaan bekijken is die van de retailketen Op = Op Voordeelshop. De Op = Op voordeelshop keten groeit als kool, ze openen gemiddeld 2 fysieke winkels per maand en de teller staat op het moment van schrijven op 126 in heel Nederland. In een dergelijk grote keten mag een online variant natuurlijk niet ontbreken.
  • PostNL koppeling
○      Als eerste bureau implementeren we een Magento Enterprise 2 omgeving die is gekoppeld aan de API van PostNL. Guapa heeft hiervoor een volledig eigen maatwerk extensie geschreven. Er is nog niets beschikbaar en PostNL begint net met de ontwikkeling van een eerste proef extensie voor Magento 2. Bij Guapa zijn ze dan ook trots om te kunnen zeggen dat zij de eerste op maat Magento Enterprise 2 PostNL extensie hebben geprogrammeerd voor Op = Op Voordeelshop.
  • Sherpa koppeling
○      Samen met de ontwikkelaars van Sherpaan is er een Magento 2 extensie geschreven voor Sherpa. Hiermee is ook Sherpaan klaar voor het uitrollen van Magento 2. Producten, voorraden, shoppers en orders worden allemaal gesynchroniseerd. 
  • Beeyond PIM koppeling
○      Gezien de grote diversiteit van het aanbod van Op = Op en de folder die wijdverspreid wordt, werd al snel duidelijk dat er behoefte was een een PIM systeem. Op = Op koos al snel voor Beeyond. Bij Guapa hebben ze na een gedegen kennis sessie een XML koppeling gerealiseerd en wordt het productaanbod nu volledig gevuld vanuit hun PIM.
  • Store locator
○      De storelocator is uitgebreid waardoor deze samenwerkt met het PostNL-maatwerk, zodat er gekozen kan worden uit verschillende winkels en PostNL pick-up points en zo je bestelling daar te kunnen afhalen.
  • “3 voor X” kortingen
○      Met dit stuk maatwerk krijg je bij elk artikel waarbij de 3 voor x korting selecteert, korting wanneer je er 3 van dezelfde prijs in de winkelwagen hebt. Dit hoeven niet per se dezelfde artikelen te zijn, zolang dezelfde kortingsregel maar is geselecteerd. Op de winkelwagen pagina zal duidelijk worden getoond of je nog extra producten kan toevoegen voor deze korting of dat je deze korting al hebt.
  • Subcategorieën tonen op hoofdcategorie
○      Op de hoofdcategorie pagina worden per subcategorie al een select aantal producten weergegeven, makkelijk herkenbaar welke producten er in die subcategorie zitten.
  • Responsive afbeeldingen widget
○      Met deze widget kun je in elk gekozen container een afbeelding toevoegen en naar eigen inzicht responsive maken. Zo kun je afbeeldingen tonen of niet tonen en de grootte aanpassen. Zo kun je meerdere afbeeldingen mooi naast elkaar en/of onder elkaar zetten zonder al teveel moeite. 

Beide shops zijn gehost bij externe partners van Guapa, de ene shop wordt gehost door Byte. Byte werd recent nog uitgeroepen tot Magento Select Technology partner. En de andere shop is ondergebracht bij RackSpace en draait op AWS van Amazon. Daarnaast worden de online betalingen afgehandeld door Adyen en Buckaroo.

Ook Magento is enorm trots op het resultaat van deze 2 showcases die Guapa samen met de merchants heeft gerealiseerd. 

“We are pleased to see these two top-tier brands live on the Magento 2.0 Enterprise platform,” stated Gary Specter, Vice President, Global Sales at Magento. “The entire Guapa team is extremely well trained with a proven track record of delivering on the exacting standards of our mutual customers and we look forward to future collaboration.”


Mathijs Kok, directeur van Guapa zegt: ”Wij zijn al lange tijd overtuigd van de kracht van het Enterprise platform, daarbij zijn wij nu ook nog eens overtuigd van Magento 2. Dat maakt dat wij als officieel Enterprise Partner met veel plezier en vol vertrouwen naar de toekomst kijken”. Als oneliner voegt hij daar aan toe: “Guapa en Magento the next level in e-commerce”.

Guapa werkt volledig conform de SCRUM projectmethodiek. Concreet houdt dit in dat beide shops ten tijde van dit schrijven live staan met de features zoals deze zijn vastgelegd in het M.V.P. Een Minimum Viable Product, waar M.V.P. de afkorting van is, laat zich het beste omschrijven als een pakket van eisen dat voor de merchant het belangrijkst is en wat minimaal moet functioneren voor de Magento Enterprise omgeving live kan worden gezet. “Op deze wijze kunnen wij samen het ultieme resultaat creëren, de komende jaren zullen wij op basis van sprints op gedegen wijze onze samenwerking verder uitbouwen.” aldus Kok.


* Blank thema is een leeg template met alle standaard Magento elementen in zijn verwerkt zonder enige styling.