Ambitie moet branden, anders verandert er niets!
19-10-2016
ICT in het onderwijs
Veranderen en weerstand worden vaak in een adem genoemd. Zonder wrijving geen glans, tenslotte. Van weerstand is in de zaal bij de leergang Slimmer leren met ICT echter weinig te merken. Het is een zaal vol enthousiaste bestuurders, stafmedewerkers, ICT-cooerdinatoren en leerkrachten. Een
vliegende start voor de leergang. Een verslag. Aanmelden voor de volgende bijeenkomst kan nog steeds.
De dag begint met een korte oefening. Al snel wordt daarbij zichtbaar waar mensen nu staan met de implementatie van ICT in hun onderwijs en organisatie, maar ook waar ze over een jaar willen zijn. En daar zit een ambitieus verschil tussen. Het moge duidelijk zijn, de ambassadeurs zitten in de
zaal, zij willen wel. ICT is echter veel meer dan de aanschaf van digitale leermiddelen. Goed gebruik van ICT brengt een verandering voor de organisatie met zich mee. De verandering succesvol begeleiden vormt een grote uitdaging.
Juist daarom is de `waarom'-vraag zo belangrijk. Die bepaalt of veranderen de moeite waard is, of mensen de nut, noodzaak en urgentie voelen om mee te doen. Marco de Witte, veranderkundige, merkt hierover op: ,,Als het inhoudelijke verhaal emotioneel geen beweging veroorzaakt, dan gaat het
niet gebeuren". Het gaat dus niet (alleen) om het inhoudelijke en rationele verhaal. Mensen moeten enthousiast worden, ze moeten zin hebben om mee te gaan doen.
Na een intensieve dag geven mensen aan dat ze vol informatie en inspiratie naar huis gaan, tijd om in de eigen organisatie aan de slag te gaan. Tijdens de borrel wordt enthousiast nagepraat. Of mensen na dag een klaar zijn voor de organisatieverandering? Een eerste stap is gezet, de ambitie
brandt, maar de race is nog niet gelopen. Gelukkig volgen er nog drie dagen in de leergang!
Deelnemen aan de volgende bijeenkomst van de leergang? Dat kan nog steeds, klik hier om u aan te melden.
Laatst gewijzigd:
woensdag 19 oktober 2016