Rijkswaterstaat neemt extra veiligheidsmaatregelen Merwedebrug in de nacht | Rijkswaterstaat

Rijkswaterstaat neemt extra veiligheidsmaatregelen Merwedebrug in de nacht

Nieuwsbericht - Gepubliceerd op: 13 oktober 2016- Laatste update: 13 oktober 2016 20:09 uur

Rijkswaterstaat past uit veiligheidsoverwegingen de wijze van het wegleiden van zwaar verkeer bij de Merwedebrug 's avonds en `s nachts aan. Vanaf 21.00 uur tot 05.00 uur wordt al het verkeer op de A27 bij de Merwedebrug van de snelweg afgeleid. Het verkeer vanuit het zuiden richting Gorinchem moet bij afrit Nieuwendijk de snelweg verlaten. Het verkeer vanuit het noorden moet na knooppunt Gorinchem bij afrit Avelingen de snelweg verlaten. Automobilisten mogen vervolgens via de oprit hun weg over de Merwedebrug weer vervolgen. Vrachtverkeer en bussen worden via borden of verkeersregelaars richting de omleidingsroutes geleid.

In verband met haarscheurtjes in de draagbalken van de zuidelijke boog van de Merwedebrug is de brug verboden terrein voor vrachtwagens en bussen die zwaarder zijn dan 3500 kilo. Zwaar verkeer wordt daarom omgeleid via de A2 of de A15.

Wegleiden van zwaar verkeer

Om te voorkomen dat vrachtwagens en bussen die de omleidingsroutes negeren toch de brug op rijden, leidt Rijkswaterstaat deze voor de Merwedebrug van de weg af.

Overdag gebeurt dat door 1 rijstrook af te zetten. Met een stopteken wordt het zware verkeer vervolgens gedirigeerd de afslag te nemen. Verkeersregelaars onderaan de afrit leiden dit verkeer vervolgens terug de A27 op naar de omleidingsroutes. Om vrachtwagens en bussen veilig van de weg te kunnen leiden wordt 's nachts een ander regime gevolgd.

Veiligheidsmaatregelen in de nacht (21.00 - 05.00 uur)

Van 21.00 uur tot 05.00 uur wordt bij de afritten Nieuwendijk en Avelingen de hele weg afgesloten. Al het verkeer moet hier de afrit nemen. Verkeersregelaars onderaan de afrit leiden vrachtwagens en bussen vervolgens terug de A27 op naar de omleidingsroutes. Automobilisten mogen via de oprit de A27 richting de Merwedebrug weer op. Omdat het 's nachts rustiger is op de weg rijdt het verkeer vaak met een hogere snelheid. Dit maakt het gevaarlijker om het verkeer met stoptekens van de weg te leiden. Daarom heeft Rijkswaterstaat voor deze maatregel gekozen.

Geleiding zwaar verkeer blijft noodzakelijk

Rijkswaterstaat ziet dat het overgrote deel van het vrachtverkeer en de bussen de omleidingsroutes volgt. Echter, nog steeds proberen zo'n 100 vrachtwagens en bussen per uur per rijrichting over de Merwedebrug te rijden. Daarom blijft het noodzakelijk het zware verkeer van de weg te leiden.

Meer informatie

Op de pagina Voertuigen zwaarder dan 3,5 ton niet toegestaan op Merwedebrug vindt u antwoord op veelgestelde vragen over de situatie op de Merwedebrug.