Eén op de tien vrouwen leest foodblogs
'S-HERTOGENBOSCH, 20161004 -- Inspiratie opdoen voor nieuwe recepten via online kanalen is in opkomst. Vooral bij vrouwen zijn foodblogs en -vlogs populair aan het worden. Inspiratie opdoen verloopt nu nog vooral via traditionele kanalen. Kookboeken en gratis winkelmagazines zijn nog steeds de grootste inspiratiebronnen. Dit blijkt uit de Smart Food Monitor, een marktonderzoek van Multiscope onder 7.000 Nederlanders.
Gratis winkelmagazine populairste inspiratiebron
Meer dan de helft (51%) van de Nederlanders maakt gebruik van gratis winkelmagazines. Dit is de populairste bron van inspiratie voor recepten en nieuwe producten. Ook zijn tips van familie en vrienden (46%) en kookboeken (45%) belangrijke hulpmiddelen. Foodblogs en foodvlogs zijn in opkomst. Foodblogs zijn vooral bij vrouwen populair, 10% leest deze. De invloed van blogs en vlogs is groot. Ruim negen op de tien volgers van foodblogs en/of foodvlogs zijn weleens beïnvloed na het zien van een video of lezen van een blog.
Facebook nummer één in social media
Om inspiratie op te doen voor nieuwe recepten zijn social media ook populair (24%). In bijna negen op de tien (89%) gevallen gaat het dan om Facebook. De Facebookpagina Tasty wordt het meest genoemd als inspiratiebron. Vooral jongeren gebruiken social media ter inspiratie, bijna de helft van de 18 tot 34 jarigen gebruikt deze bron. Bij 50 plussers is dit nog maar 10%.
Methodiek en verantwoording
De resultaten uit dit persbericht komen uit de Smart Food Monitor en zijn tot stand gekomen door een grootschalig onderzoek onder het Multiscope online consumentenpanel, waarbij bijna 7.000 respondenten het onderzoek volledig hebben ingevuld.
Meer weten over de Smart Food Monitor?
De Smart Food Monitor is hét marktonderzoek naar cijfers en trends in food retail in Nederland. Het onderzoek geeft een beeld van het consumptiegedrag en de toekomstverwachting van de consumenten. De cijfers en resultaten van de belangrijkste distributiekanalen (at home, out of home en on the move) worden besproken. Het rapport geeft inzicht in groeiprognoses, bestedingen, marktaandelen, merken, profielen, oriëntatiegedrag, aankooppatronen, eet- en kookgewoonten. Vragen? Neem contact op met Bob de Vries (073-6212122 of bob@multiscope.nl).
Over Multiscope
Multiscope is specialist op het gebied van online marktonderzoek. Onze diensten brengen voor opdrachtgevers de behoeften, wensen en meningen van de doelgroep in kaart. Dit kan met marktcijfers, mobiel marktonderzoek, het consumentenpanel, B2B panel en software voor online marktonderzoek.