Doorbraak stil en duurzaam asfalt: proef bij N338 Doesburg
Doorbraak stil en duurzaam asfalt: proef bij N338 Doesburg
BAM stort in het weekend van 1 op 2 oktober op een proefvak in de N338 asfalt dat voor maximaal 93 procent bestaat uit gerecycled materiaal.
Nieuw recept voor asfalt
Bij de aanleg van nieuwe wegen wordt als een vorm van recycling oud asfalt hergebruikt. Dit wordt voornamelijk gebruikt in de fundering van de weg. In Nederland komen steeds minder wegen. Duurzaamheid wordt steeds belangrijker. Daarom zoeken bedrijven en overheid naar nieuwe oplossingen. BAM en de provincies Gelderland en Noord Brabant doen nu de laatste proeven met de allerlaatste innovatie. Asfalt dat bestaat uit grondstoffen die teruggewonnen worden uit oud asfalt. Zo ontstaat een nieuw recept voor asfalt.
Gedeputeerde Conny Bieze: “Mooi dat deze doorbraak op het gebied van duurzaamheid in Gelderland getest wordt. We werken daar graag aan mee. Als de testen positief uitvallen, boeken we een belangrijke milieuwinst. Bewoners zullen ook blij zijn met stillere wegen.
Stil en schoon
Het innovatieve mengsel wordt geproduceerd bij een temperatuur van circa 105˚C. Dat levert naast de hoge hergebruikwaarde een energie- en CO2-reductie op van circa 30 procent. De deklagen op het proefvak bestaat uit dubbellaags zoab (zeer open asfalt beton) waarmee een geluidsreductie van 7dB wordt behaald. Het gedrag van het asfaltmengsel en de daarin gebruikte teruggewonnen grondstoffen is intensief getoetst. De productiemethode van het mengsel is in oktober 2015 getest in de Brabantse Asfalt Centrale in Helmond. Op elke schaal blijkt dat de teruggewonnen grondstoffen en het daarmee geproduceerde asfalt kwalitatief minimaal gelijkwaardig zijn aan traditioneel geproduceerde deklagen en vaak zelfs beter. De uit verouderde deklagen teruggewonnen steen (PA Stone) is door KIWA gecertificeerd als nieuwe bouwstof. BAM slaat hiermee een nieuwe weg in voor de recycling van asfalt. De innovatie is mede mogelijk gemaakt door een Europese Life subsidie.