Brandweer oefent in vernieuwde Velsertunnel | Rijkswaterstaat
Brandweer oefent in vernieuwde Velsertunnel
Nieuwsbericht - Gepubliceerd op: 29 september 2016- Laatste update: 29 september 2016 17:47 uur
Blusploegen van de brandweer leren de vernieuwde Velsertunnel op hun duimpje kennen. Theorie en praktijk. Deze week oefenden brandweerlieden uit Velsen en Beverwijk voor het eerst live in de tunnel. 'Voor ons is het nu veiliger werken.'
Als de alarmsystemen van de Velsertunnel het teken geven voor evacuatie, dan is dat echt voor iedereen duidelijk. De omroepinstallatie blert door de tunnel, vluchtdeuren worden groen verlicht en de ventilatie blaast zo hard dat je jas wappert: 'Dit is een noodsituatie. Verlaat uw voertuig.'
Oefenprogramma
De Velsertunnel in calamiteiten- en evacuatiestand is de komende tijd regelmatig het decor voor oefeningen van politie, brandweer en ambulance. De hulpdiensten moeten de vernieuwde Velsertunnel op hun duimpje leren kennen. Dat is niet alleen wettelijk verplicht, maar ook nodig.
Op het gebied van veiligheid is de Velsertunnel ingrijpend verbouwd. Willen de hulpdiensten effectief optreden, dan kunnen zij niet zonder eerstehands ervaring met de tunnel. Zo krijgen politie- en ambulancepersoneel presentaties en rondleidingen om hen op de hoogte te brengen van de nieuwe tunnelinrichting. Hoogtepunt van het programma is een gezamenlijke oefening door alle hulpdiensten.
Het oefenprogramma is belangrijk onderdeel van de renovatie en loopt parallel met testen van alle nieuwe tunnelsystemen en opleiden van het tunnelpersoneel: pas als dit allemaal naar tevredenheid is afgerond, kan een openstellingsvergunning worden aangevraagd. Kortom: de renovatie is pas klaar als alles klaar is. En dat is meer dan het bouwen alleen.
Rookmachine
Deze week zijn de brandweerposten Velsen en Beverwijk met 2 tankautospuiten (brandweerwagens) uitgerukt om een gesimuleerde autobrand te bestrijden. Een rookmachine moet de oefening het nodige realisme meegeven.
'Optreden in de Velsertunnel gebeurt volgens een strakke procedure', zegt de Beverwijkse bevelvoerder Gerard van Meurs. 'De procedure voor brand is voor elke tunnel hetzelfde, namelijk aanrijden via de tunnelbuis waar geen brand is en dan de brand verkennen via de vluchtdeuren. Het belangrijkste voor ons is de nieuwe kenmerken van de Velsertunnel in de praktijk te leren kennen, vooral de vluchtroutes en de werking van de ventilatie.'
Dunne waas
Diep in de tunnel snort de rookmachine er vrolijk op los. Het zogenaamd brandende voertuig - een bus van de brandweer - is gehuld in dikke rook. Tot de ventilatie laat zien wat zij kan. Binnen luttele seconden is de grijze wolk gereduceerd tot een dunne waas die zich in de rijrichting uitstrekt over de hele lengte van de tunnelbuis.
'Voor de brandweer is er niet zo gek veel veranderd aan de Velsertunnel', zegt Van Meurs. 'De tunnel is vooral verbeterd: dankzij 5 nieuwe veilige ruimtes in het midden van de tunnel kunnen we direct doorsteken naar de andere tunnelbuis. En omdat de ventilatie de rook met de rijrichting naar buiten blaast, ontstaat er 'stroomopwaarts' van de brand een rookvrije zone. Daar stappen wij de tunnel binnen. De tunnel is dus niet alleen veiliger voor het verkeer, maar ook voor ons.'
Wat te doen bij brand
Wilt u meer weten over wat u moet doen bij een brand in een tunnel? Dit vindt u in de Veiligheidsinstructiefolder Tunnels (PDF, 540,56 KB). Meer informatie over de renovatie van de Velsertunnel is te vinden op de projectpagina A22: Renovatie Velsertunnel.