Inloopbijeenkomsten A16 Rotterdam: tevredenheid over nieuwe inpassing, vragen en zorgen blijven | Rijkswaterstaat

Inloopbijeenkomsten A16 Rotterdam: tevredenheid over nieuwe inpassing, vragen en zorgen blijven

Nieuwsbericht - Gepubliceerd op: 27 september 2016- Laatste update: 27 september 2016 14:22 uur

Ten opzichte van het ontwerptracebesluit zijn omwonenden tevreden over de aangepaste inpassing van de nieuwe A16. Dat bleek tijdens 3 inloopbijeenkomsten begin september over het recent gepubliceerde Tracebesluit A16 Rotterdam. Maar vragen en zorgen blijven bestaan. Bijvoorbeeld over luchtkwaliteit en geluidoverlast.

Het Tracebesluit A16 Rotterdam legt vast hoe de nieuwe verbinding van de A16 (Terbregseplein) met de A13 bij Rotterdam The Hague Airport eruit komt te zien. Tot en met 6 oktober is het mogelijk om tegen dit besluit beroep in te stellen bij de Raad van State. Om de plannen voor de rijksweg toe te lichten, organiseerde Rijkswaterstaat op 1, 5 en 7 september bijeenkomsten voor de regio in Lansingerland en in Rotterdam in de wijken Ommoord en Hillegersberg. De bijeenkomsten trokken meer dan 1000 bezoekers.

Aanpassingen ontwerp

De nieuwe rijksweg zorgde de afgelopen tijd voor verdeelde reacties uit de omgeving. Zo wezen bewoners op de mogelijke schade aan het Lage Bergse Bos, waar de nieuwe weg deels doorheen loopt. Ook eventuele geluidoverlast staat in de omgeving hoog op de agenda. Naar aanleiding van de reacties uit de omgeving heeft de minister van Infrastructuur en Milieu afspraken met regiopartijen gemaakt om de plannen voor de weg op een aantal punten aan te passen. Zo komen er onder andere hogere geluidschermen en krijgt de snelweg extra geluidreducerend asfalt (tweelaags zoab-fijn). Dit zijn erg belangrijke aanpassingen. De gemeenten kunnen hierdoor aan bewoners garanderen dat het geluidniveau en de luchtkwaliteit in het gebied op hetzelfde niveau blijven als in 2012 (Saldo Nul).

Tijdens de 3 bijeenkomsten werd duidelijk dat de nieuwe aanpassingen op bijval konden rekenen. Steun was er ook voor de verlaging van het viaduct over Randstadrail en HSL, de verlaging van de tunnel door het Lage Bergse Bos en verlegging van de zuidelijke tunnelmond. Dankzij deze laatste aanpassing blijft het open karakter van de Rotte in stand en is de tunnelmond verder uit het zicht van omwonenden.

Zorgen

Tijdens de bijeenkomsten bleek uit reacties van bezoekers dat zorgen blijven bestaan over de luchtkwaliteit en geluidoverlast door de nieuwe weg. Niet iedereen toonde zich dan ook overtuigd door Saldo Nul: 'eerst zien, dan geloven' was een veelgehoorde opmerking. De regionale partijen hebben de plannen in het tracebesluit nog een keer laten doorrekenen. Hieruit blijkt dat Saldo Nul voor geluid overal wordt gehaald, met uitzondering van een twintigtal woningen aan de Rottekade. Ondanks een aantal optimalisaties in het ontwerp van de weg neemt voor deze woningen het geluidniveau met 0,58 decibel toe ten opzichte van 2012. De bewoners van deze woningen hebben hier van de gemeente een brief over gekregen. De luchtkwaliteit in het gebied verslechtert niet door nieuwe A16.

Nieuwe bijeenkomsten

Eind dit jaar wil Rijkswaterstaat nieuwe bijeenkomsten organiseren om direct omwonenden bij te praten over de voortgang van de A16. Rond die tijd begint ook het selectieproces om een aannemer te vinden voor de realisatie van A16. Als de aannemer bekend is, dan is het ook mogelijk meer informatie te geven over de planning, de uitvoering en eventuele bouwhinder.

Planning

Afhankelijk van voortgang van de afhandeling van de beroepen bij de Raad van State wordt het Tracebesluit A16 Rotterdam in de loop van volgend jaar onherroepelijk. De voorbereidende werkzaamheden, zoals het verleggen van kabels en leidingen, gaan naar verwachting ook in 2017 van start. Begin 2019 start de aannemer dan met de feitelijke aanleg van de nieuwe rijksweg.

Meer informatie

Meer informatie is te vinden op de projectpagina A16 Rotterdam: nieuwe rijksweg tussen A13 en A16.