ChristenUnie bezorgd over tegenvallende NIX-campagne
ChristenUnie bezorgd over tegenvallende NIX-campagne
ChristenUnie Tweede Kamerlid Joël Voordewind stelt vragen aan het kabinet over de tegenvallende resultaten van de NIX18-campagne. De campagne is bedoeld om het alcoholgebruik onder jongeren tegen te gaan, maar heeft tot dusver beperkt effect. Dat leidt hij af uit onderzoek van het Trimbos-instituut. Het grootste probleem zit in de hoeveelheden die jongeren per gelegenheid drinken. Het zogenaamde ‘binge-drinken’ – tien glazen of meer op één avond – is bijzonder schadelijk voor de gezondheid.
De ChristenUnie wil dat het kabinet nu werkelijk gaat investeren in de gezondheid en toekomst van jongeren en jongvolwassenen. Joël Voordewind: “De controle bij de verkooppunten van alcohol is belabberd en moet veel beter, het kan niet zo zijn dat jongeren onder 18 nog steeds alcohol kunnen kopen tijdens evenementen, in de horeca, in sportkantines en in een groot aantal supermarkten. Alcoholmisbruik op jongere leeftijd brengt blijvende schade toe aan de hersenen. Hersenen die ze hard nodig hebben om bijvoorbeeld hun opleiding af te maken.”
Joël Voordewind was indiener van het initiatiefvoorstel om de alcoholleeftijd te verhogen van 16 naar 18 jaar. Dit voorstel werd in 2012 door de Tweede Kamer aangenomen.