Onderzoeken langs rijkswegen A27 en A1 starten in september | Rijkswaterstaat
Onderzoeken langs rijkswegen A27 en A1 starten in september
Nieuwsbericht - Gepubliceerd op: 07 september 2016- Laatste update: 07 september 2016 16:06 uur
Rijkswaterstaat start in september met onderzoeken in verband met de verbreding van de A27/A1 tussen Utrecht Noord, knooppunt Eemnes en de aansluiting Bunschoten-Spakenburg. Het gaat onder meer om grondboringen en inspecties van het huidige wegdek.
Die zijn nodig voor de verdere uitwerking van het ontwerp voor de verbreding van de rijksweg. Het consortium 3Angle, bestaande uit Heijmans, 3i Infrastructure en Fluor, gaat het project in opdracht van Rijkswaterstaat uitvoeren. 3Angle is verantwoordelijk voor het ontwerpen, bouwen, financieren en 25 jaar onderhouden van het project. Op 7 september hebben Rijkswaterstaat en 3Angle het contract ondertekend. Het consortium kwam qua prijs en kwaliteit als beste uit de bus bij de aanbesteding. Bij de selectie keek Rijkswaterstaat vooral naar het beperken van de hinder voor de weggebruiker, naar het rekening houden met omgeving en naar natuur en duurzaamheid.
Bereikbaarheid vergroten
Op 7 september hebben Rijkswaterstaat en het consortium 3Angle het contract voor de verbreding en het onderhoud van de A27/A1 ondertekend. Directeur-Generaal van Rijkswaterstaat Jan-Hendrik Dronkers: 'Ik ben verheugd dat we dit project gaan uitvoeren met een consortium van ervaren en betrokken marktpartijen. Samen zetten we een belangrijke, volgende stap in het bereikbaar houden van Midden Nederland en we beperken de hinder voor de weggebruiker en de omgeving met slimme, praktische oplossingen.'
De beide rijkswegen zijn van cruciaal belang voor de regio en voor het verkeer dat van en naar de Randstad gaat. Rijkswaterstaat bereidt ook de aangrenzende projecten A27/A12 Ring Utrecht en A28/A1 Knooppunt Hoevelaken voor zodat op termijn de hele doorstroming rondom Utrecht verbetert.
Extra rijstroken
Het project omvat de verbreding van de A27 van Utrecht Noord tot knooppunt Eemnes van 2x2 rijstroken naar 2x3 rijstroken en een spitsstrook tussen Utrecht-Noord en Bilthoven. Ook worden de aansluitingen Hilversum en Bilthoven aangepast.
De A1 tussen knooppunt Eemnes en de aansluiting Bunschoten-Spakenburg gaat van 2x2 rijstroken naar 2x4 rijstroken.
Natuur en omgeving
Direct ten zuiden van de kruising van de A27 en de spoorlijn richting Baarn komt een grote faunatunnel (dierentunnel) onder de A27 om de natuurgebieden aan weerszijde van de rijksweg met elkaar te verbinden. Daarnaast worden voorzieningen voor onder andere dassen en boommarters aangelegd om de weg en andere obstakels veilig te passeren. Om de weg te verbreden, moet een aantal bomen wijken, die op andere plaatsen in de regio weer worden aangeplant. De natuurkwaliteit van het gebied wordt door dit project verbeterd.
Door het creeren van een extra rijstrook tijdens de uitvoering wordt doorstroming bevorderd en sluipverkeer tegengegaan. De tijdelijke rijstroken worden smaller en de maximum snelheid gaat omlaag. Vervolgens starten de werkzaamheden aan de weg zelf.
Planning
Vanaf september 2016 start de aannemer met onderzoeken en weginspecties. In maart 2017 starten de voorbereidende werkzaamheden langs de rijkswegen zoals het verleggen van kabels en leidingen. In juli 2017 begint 3Angle met de start van de wegwerkzaamheden. Naar verwachting is de verbreding van de beide rijkswegen eind 2018 klaar. De voortgang van het project is te volgen op de projectpagina A27/A1: aanpassing aansluiting Utrecht-Noord - knooppunt Eemnes - aansluiting Bunschoten-Spakenburg.