Nardus winnaar in Crematoriumbranche


Nationale Business Succes Award 2016: iedere zondag op RTL7 om 12:55 uur

Rotterdam, 20160905 -- Nardus Samenwerkende Uitvaartorganisaties is door het Nationale Business Succes Award Instituut uitgeroepen tot winnaar 2016 in de Crematoriumbranche. Het heeft zich volgens de Nominatiecommissie ontwikkeld tot een toonaangevende organisatie met een zeer sterke positionering en uitstekende reputatie. ‘Nardus wordt algemeen als een van de beste organisaties op dit gebied gezien en weet door zijn diepgaande kennis van de crematie- en uitvaartzorg zeer hoog te scoren op klanttevredenheid. Een bijzondere organisatie met een belangrijke maatschappelijke functie in Nederland.’

Nardus Samenwerkende Uitvaartorganisaties wil een positieve bijdrage leveren aan de ontwikkeling van de uitvaartbranche in Nederland, zowel in maatschappelijke als in politieke zin. De vereniging behartigt de belangen van ruim 500.000 landgenoten, gebundeld in vijf uitvaartorganisatieverbanden (samen goed voor ca. 350 uitvaartverenigingen) en zes individueel aangesloten uitvaartorganisaties. De Nominatiecommissie van het Nationale Business Succes Award Instituut ziet in Nardus Samenwerkende Uitvaartorganisaties een vooruitstrevende organisatie die naar verwachting in de toekomst nog veel successen gaat behalen. ‘Kwaliteitszorg en belangenbehartiging zijn de sleutelwoorden bij Nardus, want men is continu bezig zijn diensten te verbeteren en optimaal af te stemmen op de leden.’

Goed nabuurschap

Nardus gaat terug tot eind negentiende eeuw en vindt zijn roots in ‘goed nabuurschap’, de context waarin vroeger alle sociale activiteiten werden geregeld die in kleinschalige woongemeenschappen aan de orde kwamen. Het betrof ondersteuning op allerlei gebied, later goeddeels overgenomen door de sociale voorzieningen en tal van professionele organisaties. Gebleven is het verzorgen van de uitvaart voor de bewoners. ‘Verenigd in lokale verenigingen zijn in Nederland op deze wijze nog vele honderdduizenden mensen verzekerd van een passende uitvaart’, stelt Robert Zwaan, hoofd van de dagelijkse Nominatiecommissie. ‘Nardus is een samenwerkingsverband en feitelijk de koepelorganisatie van provinciale koepels en enkele gemeentelijke verenigingen. In totaal telt het op deze wijze ruim vijfhonderdduizend leden. Doel is het beschermen van de formule van de onderliggende verenigingen en het beschermen van het nabuurschap.’

Nardus heeft daarnaast als belangrijk doel dat de verenigingen mee ontwikkelen met de maatschappij en daardoor hun continuïteit kunnen waarborgen. Professionalisering en de ontwikkeling van gedragscodes horen hier zeker bij. Gedragscodes op financieel en bestuurlijk vlak en aangaande de uitvaartverzorging zelf. Gezond financieel beleid, integriteit en compliance zijn van groot belang voor een gezonde vereniging. Zwaan: ‘Nardus is enkele jaren geleden deze weg ingeslagen en is meer en meer gesprekspartner geworden voor provincies, gemeenten en beleidsmakers.’

Nardus Samenwerkende Uitvaartorganisaties is opgericht in 2007, maar vindt zijn oorsprong reeds in 1898. Het is gevestigd in Loenen en is in heel Nederland actief. ‘Gedrevenheid, passie, innovatievermogen, durf en visie, plus een sterke focus op de klant maken van deze organisatie een topper’, aldus de Nominatiecommissie. ‘Terecht de branchewinnaar!’

Meer informatie: http://nardus.eu

Over het Nationale Business Succes Award Instituut

Het Nationale Business Succes Award Instituut nomineert sinds 2011 jaarlijks de beste bedrijven van Nederland in specifieke branches op basis van strenge selectiecriteria. Een Succes Award wordt op basis van onderzoek toegekend aan ondernemingen die excellente resultaten hebben bereikt in hun branche en een lichtend voorbeeld zijn van succesvol ondernemen. De Nationale Business Succes Award is de eerste en de enige jaarlijkse ondernemersprijs van Nederland, met een eigen televisieprogramma en een hoofdprijs van 100.000 euro.

De missie van het Nationale Business Succes Award Instituut is tweeledig: het delen van actuele innovaties en kennis over de succesfactoren van ondernemingen in Nederland via (crossmediale) aandacht, en het versterken van het succes, de merkbekendheid en de company pride van de genomineerde ondernemingen via deze ondernemersprijs en het platform van de Nationale Business Succes Award.

De huidige editie van Nationale Business Succes Award (2016), inclusief het aanverwante tv-programma De Succesfactor, is gestart in januari en wekelijks tot einde 2016 te volgen op RTL7, zondags om 12:55 uur.