Warning: Undefined variable $persbericht in /srv/home/opennieuwsbanknl/domains/opennieuwsbank.nl/htdocs/www/inc_get_body.php on line 95

T-shirt bedrukken – 15 zaken waar je op moet letten


GORINCHEM, 20160901 -- Mensen die contact met klanten hebben zijn van groot belang voor het beeld dat men krijgt van een bedrijf. Of het nu gaat om jijzelf als zzp’er of medewerkers van een groot organisatie. Klanten vormen binnen enkele seconden een indruk, en de uitstraling van de ‘vertegenwoordiging’ speelt een grote rol bij het oordeel. Deze beleving is vervolgens erg belangrijk voor het vertrouwen in een bedrijf en de bereidheid er zaken mee te doen. Om gepaste bedrijfskleding een goed visitekaartje te laten zijn, hierbij een aantal tips!

[T-shirt bedrukken – 15 zaken waar je op moet letten] Info op de kleding
De meningen lopen nogal uiteen over wat er allemaal op bedrijfskleding aan bedrukking zou moeten en mogen staan. Een logo en bedrijfsnaam mogen natuurlijk in ieder geval niet ontbreken. Over contactgegevens zijn de meningen meer verdeeld. Vroeger was vaak de bedrijfsnaam en een telefoonnummer voldoende, maar tegenwoordig speelt de online bereikbaarheid een grote rol waarschijnlijk. Zo kun je ook je website en een emailadres waarop mensen je kunnen bereiken voor informatie of offertes vermelden. Sommige mensen vinden dit goede marketing, anderen zien dit eerder op een visitekaartje. Wil je zeker weten dat de bedrijfskleding de aandacht trekt, plaats dan bijvoorbeeld op de achterzijde een pakkende slogan. 

Welke kleding laten bedrukken?
Bedrijfskleding wordt bijvoorbeeld gedragen door winkelpersoneel, of mensen die op beurzen of evenementen staan. Wanneer de werkzaamheden binnen plaatsvinden of gedurende de zomer, dan zijn T-shirts of polo’s een prima keus. Wordt er echter in de buitenlucht in koudere jaargetijden gewerkt of bijvoorbeeld in gekoelde ruimtes, dan kun je beter sweaters bedrukken voor het personeel. Zo voorkom je niet alleen dat mensen om warm te blijven andere kleding over de bedrijfskleding gaan dragen, maar zorg je ook voor verlaging van het ziekteverzuim. 

Keuze van materiaal
Kleding die door medewerkers in bepaalde branches of beroepsgroepen wordt gedragen dient soms aan strenge eisen te voldoen. Denk maar eens functionele eigenschappen die waterafstotend, brandvertragend of is extra hygiënisch werken. Wanneer er met voedsel wordt gewerkt moet de kleding heet gewassen kunnen worden bijvoorbeeld. Een synthetische stof als polyester krimpt niet in de was maar kan ook niet altijd heet gewassen worden. Katoen is sterk, 100% natuurlijk, kan direct op de huid gedragen worden en ventileert goed, maar kan anderzijds ook erg krimpen als het heet gewassen wordt. 

Geschikt lettertype en -grootte
Bedrijfskleding wordt meestal maar zeer korte tijd waargenomen door mensen, en dan vaak ook nog onbewust. Zorg dus dat de bedrukking goed leesbaar zal zijn, zodat de kans groter is dat het bewust wordt opgemerkt. Liever dus bij geen t-shirt bedrukken met een font met veel krullen of haakjes, of dat erg verticaal of juist horizontaal uitgestrekt is. Is de bedrukking te klein dan zullen mensen haast met een vergrootglas moeten kijken wat er eigenlijk staat (vooral bij glitterbedrukking). Anderzijds zijn er ook lettertypes waarvan de letters erg vervormen wanneer je de ze groter maakt. 

De kleur van de kleding en bedrukking
Bij de combinatie van de kleding en de bedrukking zijn twee zaken van belang. Ten eerste dienen de kleding en de bedrukking niet te vloeken, ten tweede moeten ze genoeg van elkaar contrasteren. De kleur van de kleding dient te passen bij de organisatie en de doelgroep. Chique kleuren voor een wat ouder publiek zijn zwart, bordeauxrood en donkerblauw, terwijl opvallende kleuren zoals neongroen, felgeel en roze beter passen bij een jong publiek. Voor de bedrukking wordt uiteraard vaak gekozen voor een opvallende kleur uit het logo of de huisstijl. 

Welke bedrukkingsmogelijkheden?
Wil je veel tekst kwijt of bijvoorbeeld een groot logo? Kijk dan goed hoeveel regels tekst er mogelijk zijn, wat de afmetingen zijn van de bedrukte afbeeldingen, en of het wel mogelijk is de mouwen te bedrukken. 

Bedrukking met logo of afbeelding
Als je een bedrijfskleding zoals een T-shirt, polo, sweater of capuchontrui wilt laten bedrukken met een logo of andere afbeelding, zorg dan allereerst dat je altijd een (bijvoorbeeld pdf-) bestand van hoge kwaliteit hebt om te uploaden. Als een afbeelding te weinig pixels heeft, zullen de kleuren van de bedrukking onduidelijk en erg korrelig worden. Bewerk de foto eventueel eerst met een grafisch programma om extra opvallend te laten zijn. Plaats bijvoorbeeld een filter over de foto heen die bepaalde delen zwart-wit maakt en andere in kleur houdt, of kies voor sepia of geheel zwart-wit.

Een (nieuwe) huisstijl
Nieuwe bedrijfskleding wordt vaak besteld doordat er een nieuwe huisstijl is. Bij nieuwe kleuren of een nieuw logo hoort dan natuurlijk ook nieuwe kleding. Vaak wordt echter bij het ontwerp van een nieuwe huisstijl of een nieuw logo nog niet gedacht aan toekomstige kosten die hiermee gemoeid zijn. Wat het verschil kan zijn bij het (opnieuw) bedrukken van bedrijfswagens, visitekaartjes of kleding? De drukkosten van bijvoorbeeld bedrijfskleding met een zeskleurig logo kan tot wel driemaal zo duur zijn als items met een tweekleurig logo.

Groot assortiment kleding
Voor bedrijven is het gemakkelijk zoveel mogelijk van de inkoop te bundelen. Het kost immers veel meer moeite om het ene hier te moeten bestellen en het andere weer daar. Wat voor kleding wil je laten bedrukken? Representatieve kleding voor verkopers, functionele werkkleding of goedkopere kleding als promotiemateriaal? Zoek dan een drukker die zoveel mogelijk (of zo niet alle) soorten kleding kan bedrukken.

De mogelijkheid van nabestellen
Binnen ieder bedrijf is er personeelsverloop, gaat er kleding stuk of is dit versleten. Daarom zal het dus vroeger of later nodig zijn na te bestellen. Let erop dat dit mogelijk is zonder bijkomende kosten. Helemaal gemakkelijk is het als de bedrijfskleding vanuit de bestelhistorie in een eigen account nabesteld kan worden.

Is er sprake van een minimale ordergrootte?
Niet alleen rekenen sommige drukkerijen extra kosten zoals opzetkosten of drukkosten per order, maar wordt er ook nog een minimale ordergrootte gehanteerd. Kijk daarom altijd of het mogelijk is ook kleding per enkel stuk na of bij te bestellen, zonder eventuele extra bijkomende kosten.

Verschillende methoden van bedrukking
Bij het bedrukken van kleding wordt meestal gekozen voor zeefdruk of transferdruk. Wat het verschil is tussen deze twee methoden? Bij zeefdruk krijg je een bedrukking van hoge kwaliteit, maar dit is niet geschikt voor foto’s en het is redelijk arbeidsintensief. Er moeten films gemaakt worden voor ieder ontwerp, daardoor is het bij kleine aantallen relatief duur. Bij transferdruk wordt een bedrukking op zogenaamd transferpapier met een pers op hoge temperatuur op de kleding geplaatst. Dit is geschikt voor zowel tekst als (gedetailleerde) afbeeldingen, en is voor kleine oplages of zelfs unieke artikelen goedkoper. Tenslotte bestaat ook de mogelijkheid bedrijfskleding te laten borduren. Dit heeft een zeer chique uitstraling maar is dan prijziger dan de andere twee opties van bedrukken.

Regels belastingdienst met betrekking tot bedrukkingen
Wil je bedrijfskleding onbelast aan medewerkers ter beschikking stellen, dan kan dat volgens de belastingdienst alleen onder enkele voorwaarden. Ten eerste dient de bedrukking een beeldkenmerk te bevatten, zoals een logo of de bedrijfsnaam. Daarnaast moet het totaalaantal vierkanten centimeters van de bedrukking(en) opgeteld minimaal 70 cm² bedragen.

Ontwerp online direct zichtbaar
Wil je zeker weten dat de kleding en de bedrukking er zo uit komt te zien zoals jij voor ogen hebt? Kies dan een drukkerij met een goede overzichtelijke online ontwerptool, waarin je ontwerpen direct zichtbaar zijn.

De juiste pasvorm en maat
Dit is natuurlijk niet alleen van belang voor kleding die bedrukt wordt, maar voor alle bedrijfskleding.

Klanten krijgen immers geen positief beeld als medewerkers onverzorgd ogen door kleding die te groot of juist te klein is. Niet goed passende functionele kleding kan bovendien ook nog eens gevaarlijk zijn.