Renovatie Velsertunnel loopt op schema | Rijkswaterstaat

Renovatie Velsertunnel loopt op schema

Nieuwsbericht - Gepubliceerd op: 01 september 2016- Laatste update: 01 september 2016 10:43 uur

De renovatie van de Velsertunnel is bijna halverwege. De werkzaamheden liggen op schema. De nadruk in het werk is verschoven van verbouwen naar testen van alle nieuwe installaties. Omgevingsmanager Ilkel Taner: 'De renovatie is veel meer dan het bouwen alleen.'

In de vakantieperiode zijn de nieuwe installaties in de tunnel geplaatst, zoals de ventilatie, de verlichting en het camerasysteem. Ook hebben de wanden van de tunnel een beschermende witte coating gekregen. Aanneemcombinatie Hyacint is inmiddels vergevorderd met het asfalteren van het wegdek; de strepen staan al op de weg.

Testteams nemen over

Op de bouwterreinen voor de tunnelmonden lijkt de grootste hectiek achter de rug. Deze rust is bedrieglijk, zegt omgevingsmanager Ilkel Taner van Rijkswaterstaat. Want waar hamers en beitels minder luid klinken, hebben testteams van Rijkswaterstaat en combinatie Hyacint het roer overgenomen.

Nieuwbouwwoning

'Je kunt de renovatie van de Velsertunnel vergelijken met het opleveren van een nieuwbouwhuis', zegt Taner. 'Voordat je de sleutel in handen krijgt, ben je vanaf de start bouw ook snel een jaar verder. Dat is inclusief bouwtijd, alle benodigde inspecties en keuringen. En als je de sleutel hebt, duurt het vaak nog een tijd voor alle voorzieningen in de wijk zijn aangelegd, zoals winkels, bushaltes en scholen.'

Voor de Velsertunnel geldt iets soortgelijks. Een tunnel zit alleen vele malen ingewikkelder in elkaar dan een huis. Een tunnel is een complex bouwwerk met meer dan 50 technische installaties die onmisbaar zijn voor de veiligheid. Denk aan ventilatie, brandmelding, camera's, verlichting. Deze systemen werken allemaal samen en worden op afstand bediend vanuit de verkeerscentrale. De Velsertunnel is dus veel meer dan alleen een weg met een dak erop.

Meer dan verbouwen

In negen maanden tijd voeren Rijkswaterstaat en combinatie Hyacint honderden tests uit met de nieuwe systemen en installaties. Daarnaast doorlopen het tunnelpersoneel, politie, brandweer en ambulance een intensief trainings - en oefenprogramma om in de nieuwe tunnel te kunnen werken. Tot slot is er de wettelijk verplichte procedure van de openstellingsvergunning. Taner: 'De verbouwing is dus pas klaar als alles klaar is - en dat is meer dan het bouwen alleen.'

Meer nieuws

* Meer over A22: renovatie Velsertunnel