SNS Bank rapporteert over het eerste halfjaar 2016 een nettoresultaat van € 181 miljoen

SNS Bank rapporteert over het eerste halfjaar 2016 een nettoresultaat van € 181 miljoen

BANKIEREN MET DE MENSELIJKE MAAT

Mensgericht: verschillende banksector specifieke prijzen die bijdroegen aan een algehele stijging van de klanttevredenheidsscores

Maatschappelijk: succesvolle start Hypotheek Looptijdservice Duurzaam: balans per eind juni 23% klimaatneutraal (ultimo 2015: 22%)

COMMERCIËLE ONTWIKKELINGEN

SNS Bank verwelkomde 101.000 nieuwe klanten: netto groei van 30.000

Forse stijging nieuwe hypotheekproductie naar € 1,5 miljard (+67%)

Marktaandeel nieuwe particuliere hypotheken hoger op 4,8% (2015: 4,1%)

Particuliere hypotheekportefeuille vrijwel stabiel op € 45,0 miljard vergeleken met ultimo 2015

Lichte stijging particuliere spaartegoeden naar € 37,7 miljard (+2%); stabiel marktaandeel van 10,8%

FINANCIËLE RESULTATEN

Nettowinst van € 181 miljoen (eerste halfjaar van 2015: € 244 miljoen), negatief beïnvloed door een omslag van € 59 miljoen netto in ongerealiseerde resultaten op hypotheken en daaraan verbonden derivaten

Licht lagere nettowinst exclusief incidentele posten van € 193 miljoen (eerste halfjaar 2015: € 197 miljoen), voornamelijk als gevolg van een lagere rentemarge en hogere operationele lasten, grotendeels gecompenseerd door een vrijval van voorzieningen voor leningen

Verbeterde kredietkwaliteit particuliere hypotheekportefeuille; sterke daling hypotheken in achterstand

Gecorrigeerd rendement op eigen vermogen van 11.5% (eerste halfjaar van 2015: 12.9%)

Sterke Tier 1-kernkapitaalratio van 26,6% (ultimo 2015: 25,3%); leverage ratio: 4,8% (ultimo 2015: 4,7%)

UPDATE STRATEGIE

Strategie van SNS Bank gericht op waardecreatie voor alle stakeholders

SNS Bank richt zich komende jaren op implementatie strategisch plan: versterking maatschappelijke identiteit, verbetering bedrijfsvoering door focus op eenvoud en efficiency en aanscherping innovatiebeleid als slimme toepasser “In het eerste halfjaar van 2016 zijn we ons blijven inzetten om onze visie op mensgericht, maatschappelijk en duurzaam bankieren te vertalen in nuttige producten en diensten, wat zal leiden tot een verdere verbetering van klantervaringen. Ons klantenbestand groeide verder dankzij de groei in nieuwe betaalrekeningen. Een op de vier nieuwe betaalrekeningen in Nederland werd bij een van de merken van SNS Bank geopend. De nieuwe hypotheekproductie steeg fors en ons marktaandeel in nieuwe hypotheekproductie ontwikkelt zich naar het beoogde niveau. Onze kapitaalpositie bleef sterk en we rapporteerden een solide nettowinst. In de toekomst gaan we ons volledig richten op de implementatie van ons aangescherpte strategisch plan. De belangrijkste prioriteiten hiervan zijn de versterking van onze maatschappelijke identiteit, de verdere verbetering van onze bedrijfsvoering en de aanscherping van ons innovatiebeleid”, aldus Maurice Oostendorp, directievoorzitter van SNS Bank.