Best of YA start #IkleesNLs


()

Vandaag barst op social media de campagne #IkleesNLs los. Susanne Diependaal, uitgever van Best of YA, start de actie om aandacht te schenken aan het feit dat jongeren steeds meer in het Engels lezen.

Best of YA, het young-adultimprint van uitgeverij Unieboek | Het Spectrum, wil lezers ervan bewust maken dat het lezen van Nederlandstalige boeken van belang is voor het voortbestaan van de Nederlandse young-adultwereld. Voor de campagne werd de samenwerking gezocht met collega-uitgeverij
Blossom Books en young-adultorganisaties als Celebrate Books, De Boek Pioniers en andere bloggers.

Jongeren lezen graag Engelse en Amerikaanse boeken in de originele taal omdat die boeken vaak goedkoper te verkrijgen zijn, omdat nieuwe delen in series eerder beschikbaar zijn of omdat ze het verhaal in de taal van de schrijver zelf willen lezen. Diependaal hoopt dat de lezers dankzij deze
actie ook beseffen dat onder meer evenementen en bezoeken van buitenlandse auteurs aan Nederland niet meer bekostigd kunnen worden als er steeds minder Nederlandstalige boeken worden verkocht. Ook benadrukt ze hoe belangrijk het voor lezers kan zijn om een boek in hun eigen taal te lezen,
omdat op die manier het verhaal het beste aankomt binnen de belevingswereld van de lezer.

Best of YA roept samen met Blossom Books, Celebrate Books en de Boek Pioniers bloggers en lezers op hun berichten op social media te vergezellen van de hashtag #IkleesNLs. De boekenvlog De Boek Pioniers plaatst wekelijks een vlog met interviews met onder meer bloggers en uitgevers over het
onderwerp. Boekblogger Emmy van Ruijven van Zon en Maan maakte voor het initiatief het bijbehorende logo. Natuurlijk zijn ook boekhandels en andere uitgeverijen welkom om de actie te ondersteunen.