Asfalt op A27 kan langer mee door verjongingscreme


20 juni 2016

Heijmans heeft voor het eerst op grote schaal verjongingscreme aangebracht op het asfalt van een snelweg. In opdracht van Rijkswaterstaat is de A27 tussen Breda en Oosterhout dit weekend over een lengte van zo'n 8 kilometer met het verjongingsmiddel behandeld. De levensduur van het ZOAB wordt
zo met 4 tot 5 jaar verlengd.

Op de #A27 bij Oosterhout brengen we verjongingsmiddel aan op het asfalt, zodat het weer langer mee kan pic.twitter.com/meR4oy1nf8

-- Heijmans (@heijmansnl) June 18, 2016

Gerbert van Bochove, innovatiemanager bij Heijmans, legt in vier stappen uit hoe het werkt: `Het wegdek wordt eerst grondig gereinigd en al het vuil wordt uit het ZOAB gezogen. Na de schoonmaakbeurt wordt het verjongingsmiddel opgebracht op de ZOAB-deklaag. Een machine met een Airjet-motor
blaast het verjongingsmiddel tot diep in de porien van het asfalt. Om te zorgen dat het asfalt na de behandeling weer stroef en veilig genoeg is, wordt er nog licht wat stroef materiaal gestrooid. De hele behandeling voeren we samen met Wolfswinkel en Latexfalt uit.'

Oil of Olaz voor de snelweg
Zo werkt

Verjongingsmiddel voor asfalt

Oil of Olaz voor de snelweg
Lees verder

Minder hinder, goedkoper en milieuvriendelijker

De toepassing van de verjongingscreme betekent een besparing op onderhoudskosten, minder verkeershinder en het is een milieuvriendelijkere manier van wegbeheer. Voordelen voor de weggebruiker zijn minder en kortere wegafsluitingen omdat (afhankelijk van de conditie van de weg) het tussentijds
vervangen van de rechterrijstrook minder vaak nodig zal zijn. De gemiddelde levensduur van de rechterrijstrook is korter omdat vrachtwagens meestal rechts rijden en een grotere impact hebben op het asfalt doordat ze veel zwaarder zijn dan personenauto's. Ook het uitvoeren van onderhoud met de
verjongingscreme gaat sneller dan het vervangen van asfalt. Wanneer de veiligheid het toelaat kan dat zonder het volledig afsluiten van de weg.

IFrame

Verjongingscreme

Bijna zes jaar geleden zijn Rijkswaterstaat, TU Delft en TNO samen met Heijmans, BAM Wegen, Latexfalt en ESHA een onderzoek gestart naar de verlenging van de levensduur van ZOAB met verjongingsmiddelen. Via onderzoek op een aantal snelwegen waar testvakken zijn aangelegd, is aangetoond dat het
verjongingsmiddel kleine scheurtjes in het asfalt heelt en het bitumen in het asfalt oppept en aanvult zodat de steentjes minder snel loslaten. Resultaten tot dusver tonen aan dat de levensduur van het ZOAB met 4 jaar verlengd wordt door deze toepassing.

Meer informatie

Rik Hammer

Communicatiemanager

* rhammer@heijmans.nl
* @Hammerre78
* Bekijk mijn profiel
* +31 (0)6 295 748 01

Gerbert van Bochove

Innovatiemanager

* gbochove@heijmans.nl
* @HeijmansNL
* Bekijk mijn profiel
* +31 (0)6 539 340 49

* Deel op LinkedIn
* Deel op Twitter
* Deel op Facebook
* Deel via e-mail
* Deel via Whatsapp

* Deel op LinkedIn
* Deel op Twitter
* Deel op Facebook
* Deel via e-mail
* Deel via Whatsapp

Sluiten

Het beste van Heijmans

Ieder kwartaal onze meest spraakmakende tips, projectreportages en interviews in je mailbox!

Abonneer je
Voornaam _____________________
Achternaam _____________________
E-mailadres _____________________
Abonneer je

Meer Heijmans

Oil of Olaz voor de snelweg
Zo werkt

Verjongingsmiddel voor asfalt

Oil of Olaz voor de snelweg
Lees verder
Een betere straat in een handomdraai

Heijmans Recoflex

Een betere straat in een handomdraai
Bekijk deze pagina
Meer dan asfalt

Wegspecialismen

Meer dan asfalt
Bekijk deze pagina
Heijmans is onderscheiden met een Platina Award voor het asfaltproduct 'Twinlay'
Nieuws

`Oeuvreprijs' voor tweelaags ZOAB

12 november 2015
Bekijk dit bericht