Manus VR: geen muis of toetsenbord meer nodig - NLO
20 juni 2016 |
Het is gemakkelijker om te ervaren wat virtual reality is dan om het te beschrijven. Een kwestie van de headset opzetten, de handschoenen aantrekken en ineens word je van alle kanten belaagd door vliegende aliens. Die interactie tussen de echte en de virtuele wereld, wordt verzorgd door de
Manus.
De Manus is de eerste 'data glove' speciaal ontwikkeld voor virtual-realitytoepassingen, in het bijzonder voor games. De Manus zit vol sensoren die alle bewegingen van de hand traceren en die via bluetooth doorgeeft aan de headset. Gamers hoeven dus niet langer via toetsenborden, muizen of
joysticks commando's te geven, maar kunnen hun virtuele wereld dankzij de Manus volledig intuitief naar hun hand zetten. "Vroeger bediende je een telefoon met een draaischijf of met knopjes, nu met een touchscreen. Wij ambieren voor gamers een even grote sprong mogelijk te maken"
Hoe is Manus VR ontstaan?
"Ons verhaal begint medio 2014. Facebook had toen net Oculus VR overgenomen, de maker van de Rift headset. Als zo'n groot bedrijf als Facebook instapt in virtual reality dan weet je dat er iets staat te gebeuren in die wereld. Bob [Vlemmix, red.], een middelbare-schoolvriend van me en nu onze
PR-man, had het idee iets te maken voor de interactie tussen hand en virtual reality. Dan kom je al snel op het idee voor een handschoen. We hebben Maarten [Witteveen, de huidige CTO, red.], die ik al ken van de basisschool erbij gehaald, en met zijn drieen hebben we een proof of concept
uitgewerkt. Dat zag er toen nog uit als een skihandschoen met een boel draden en elektronica erop, maar het werkte wel."
Wat hebben jullie als start-up te bieden wat al die grote spelers niet hebben?
"Wij willen virtual reality aan de inputkant waarmaken, dat is iets waar die grote spelers niet echt mee bezig zijn. Dat zie je terug in hun eigen controllers, dat zijn gewoon joysticks met trackertje erop. En als wij een typisch hardware product zouden maken dan was het voor ons een stuk
moeilijker geweest. Maar met ons product, een combinatie van hardware en software geintegreerd in textiel, zitten we toch in een hoek die die grote spelers ook niet zo goed kennen."
In onderhandelingen met investeerders is IP-bescherming vaak een onderwerp. Wat hadden jullie geclaimd of beschermd op dat moment?
"De eerste data gloves dateren van de jaren 80, de basisoctrooien daarop zijn al lang verlopen. We hebben een freedom to operate onderzoek uit laten voeren. Daar kwam uit dat we vrij zijn om ons product op de markt te brengen zonder dat we inbreuk maken, dat is ook belangrijk te weten voor
investeerders. Bovendien bestaat onze handschoen voornamelijk uit bestaande componenten die we gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn, dat is op zich niet innovatief.
We hebben ondertussen wel een octrooiaanvraag ingediend, die heeft betrekking op de sensoriek in de vingers van de handschoen. Wij hebben een innovatieve manier bedacht om de sensor-strips als een mooi, geintegreerd systeem in de handschoen te schuiven. Daarvoor hebben we een Europese aanvraag
ingediend. We hebben nu een priority date, dat geeft ons gelukkig genoeg tijd om te beslissen in welke landen we later eventueel nog meer octrooien willen aanvragen. Voor een start-up is dat heel belangrijk, we hebben nu nog niet de financiele middelen om onze vinding heel uitgebreid te
beschermen. Maar de ontwikkelingen in de technologie gaan zo snel, de sensoriek die we nu gebruiken kan over paar jaar achterhaald zijn. De beste bescherming voor ons is daarom niet onze IP-positie, maar de snelheid waarmee we werken. Als we vlak voor de marktintroductie van de
consumentenversie van de Manus staan, dan wordt ook de bescherming van de het design belangrijk. Maar nu verandert dat nog zo vaak dat het nog te vroeg is op dat gebied iets te beschermen."
www.manus-vr.com
Lees het complete artikel 'Zet de virtuele wereld naar je hand'.
Tekst: Jeroen Kerkhof