Onderzoek naar mediacluster in Spoorzone


7 juni 2016
Spoorzone

Foto: John Gundlach

De gemeente, Fontys Hogescholen, Tilburg University en het ROC gaan kijken of ze samen een centrum voor digitale media kunnen oprichten in de Spoorzone, het mediacluster.

Dit moet een plek worden waar onderwijs, onderzoek en ondernemerschap wordt gecombineerd. Het centrum is bedoeld voor zowel studenten als het bedrijfsleven. Interactie, inspiratie en innovatie staan er centraal. Het mediacluster moet een plek worden waar mbo-, hbo- en wo-studenten terecht
kunnen voor onderzoek, gastlessen en vernieuwende vormen van onderwijs. Voor het bedrijfsleven kan het een plek worden waar talent zich verder kan ontwikkelen. Studenten die een eigen bedrijfje willen beginnen, start-ups, kunnen in het mediacluster terecht. Ook innovatie wordt er gestimuleerd.

Voedingsbodem

Tilburg en de regio bieden een ideale voedingsbodem voor innovaties op het gebied van media en journalistiek met onderwijsinstellingen als Fontys Hogescholen, Tilburg University en ROC Tilburg. Het aantal digitale mediabedrijven is de afgelopen 10 jaar verdubbeld in zowel Tilburg als de
provincie Noord-Brabant. De partijen die de mogelijkheden voor het mediacluster gaan onderzoeken ondertekenden op 6 juni een intentieverklaring tijdens het symposium What's New in de Hall of Fame in de Spoorzone. Op die bijeenkomst spraken onder meer de Commissaris van de Koning van
Noord-Brabant Wim van de Donk, en Van Thillo (CEO van De Persgroep). Ze spraken over de toekomst van media en het belang van regionale media in het bijzonder.