Evenementenbeleid versnipperd, maar bereikt doel


7 juni 2016
Afbeelding voorkant rapportage

Evenementen zijn belangrijk voor s-Hertogenbosch. Voor de promotie van de stad, de economie en de samenleving. Jaarlijks vinden ongeveer 400 grotere en kleinere evenementen plaats. De Rekenkamercommissie onderzocht hoe het evenementenbeleid in elkaar steekt. Wat de kosten van het
evenementenbeleid zijn en of dit effectief is. De commissie constateert dat het beleid gedateerd is. Het heeft te weinig samenhang en de raad is weinig betrokken. Maar het evenementenbeleid lijkt wel effectief te zijn. Ook in vergelijking met andere steden.

Doel onderzoek

De Rekenkamercommissie wil met het onderzoek vooral inzicht geven in het terrein van evenementen en citymarketing. De commissie wil weten of de gemeente evenementen- en citymarketingbeleid heeft. En hoe dat in elkaar steekt. De vraag is ook wie welke verantwoordelijkheden heeft, welke
beleidsdoelen zijn gesteld en welke effecten zijn bereikt. Ook is onderzocht of het beleid inzichtelijk genoeg is voor de gemeenteraad. Zodat hij zijn kaderstellende en controlerende rol goed kan vervullen.

Bevindingen

* Beleid te lang niet aangepast: totale kosten van het evenementenbeleid zijn in 2015 EUR 2 miljoen.Het citymarketing-en evenementenbeleid is in 2006 ontwikkeld. In 2016 evalueert de gemeente dit beleid, zodat het bijgesteld kan worden. De Rekenkamercommissie vindt een periode van 10 jaar,
met grotendeels onveranderd beleid, te lang.
* Meer samenhang nodig: de doelstellingen van het citymarketing- en evenementenbeleid zijn sterk economisch gericht. Versterking van het vestigingsklimaat, trekken van meer bezoek en het verkrijgen van economische voordelen. Culturele evenementen hebben een meer maatschappelijke
doelstelling. Het citymarketing- en evenementenbeleid is verspreid in de organisatie en afdelingen hebben eigen doelstellingen. Dat maakt het lastig om de totale omvang en betekenis te doorgronden. Meer samenhang en afstemming tussen beide type evenementen is wenselijk.
* Betrokkenheid raad moet groter: de rol van de gemeenteraad op dit terrein moet worden versterkt. Zodat hij zijn kaderstellende en controlerende rol goed kan vervullen. De raad heeft de afgelopen 10 jaar alleen een rol gespeeld bij de goedkeuring van het jaarlijkse budget. En bij de
besluiten over bijzondere evenementen, zoals JB500. De verantwoording van het evenementenbeleid is terug te lezen in het jaarverslag van de gemeente. Zij het wat beknopt en versnipperd. Voor de raad is dit verslag een mogelijkheid om er vragen over te stellen. Maar, hij maakt hier weinig
gebruik van.
* Goede resultaten met beperkt budget: de gemeente `s-Hertogenbosch heeft het de afgelopen 10 jaar in vergelijking met enkele andere steden relatief goed gedaan. Met beperkt budget realiseert 's-Hertogenbosch veel evenementen en bezoeken.
* Hoe omgaan met daling: de afgelopen jaren daalt in 's-Hertogenbosch het bezoek aan evenementen licht. De commissie adviseert het college na te gaan hoe zij die ontwikkeling kan ombuigen. Nieuwe, extra locaties en meer accent op winter-/meerdaagse evenementen kunnen nieuwe groei-impulsen
geven. De recente aanwijzing van een nieuwe evenementenlocatie in het Paleiskwartier ziet de commissie als een goede eerste aanzet. De Rekenkamercommissie pleit voor meer maatwerk en regelmaat in monitoring van het eigen evenementenbeleid. Daarbij moet ook oog zijn voor de economische
impact van evementen.

Rekenkamercommissie 's-Hertogenbosch

Het rapport `Beleid en ontwikkeling citymarketing en evenementen' vindt u op de pagina van de Rekenkamercommissie. Daar vindt u ook alle informatie over de Rekenkamercommissie zelf.

Zie ook

* Rekenkamercommissie