IkPas 2016 afgerond


poster thijs van den end ikpas.jpg

Thijs van den End, actie IkPas

De actie `IkPas' (30 dagen geen alcohol) is succesvol afgerond. Het effect van de actie gaat verder dan simpelweg geen alcohol drinken.

Dat blijkt uit de reacties van gemotiveerde deelnemers. Hun deelname was aanleiding voor gesprekken over het gebruik van alcohol. Floortje Mackay en Thijs van den End fungeerden als de twee boegbeelden van de campagne binnen gemeente Woerden. Volgens hen is sport en alcohol geen goede
combinatie. Ze gaven aan een voorbeeldfunctie te hebben, evenals de twee deelnemende wethouders, Stolk en De Weger.

Patroon

De motivatie bij de andere deelnemers was met name de nieuwsgierigheid naar het effect: wat gebeurt er als je een patroon doorbreekt? Is het ook gezellig op een feestje, terras of etentje zonder alcohol? De ervaring leerde dat het even wennen was, maar dat deelnemers ontdekten dat ze alcohol
niet of op maar weinig momenten echt misten. Ze werden zich heel bewust van hun patronen.

Bewustwording

Deelname aan de actie `IkPas' riep reacties op uit de omgeving. Thijs: "Het uitdagen van anderen om mee te doen was niet altijd even makkelijk." Men bleek vaak wel geinteresseerd in de reden om deel te nemen aan de actie. Daarmee werd de discussie op gang gebracht. Meer dan voorheen wordt
alcohol drinken een bewuste keuze."