Schultz tekent tracebesluit voor aanpak weg en station Zuidas
(01-04-2016)
Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) heeft het tracebesluit Zuidasdok ondertekend. De A10 Zuid wordt verbreed en het station Amsterdam Zuid wordt uitgebreid en gemoderniseerd. Het grote bouwproject bij de Amsterdamse Zuidas start in 2017.
De A10 Zuid is een van de drukste snelwegen van Nederland. De snelweg krijgt in totaal acht rijstroken voor doorgaand verkeer en vier stroken voor bestemmingsverkeer. De weg komt ter hoogte van het huidige station onder de grond te liggen. De ondertunneling van de A10 bij de Zuidas geeft het
verouderde station Amsterdam Zuid de ruimte om uit te groeien tot een hoogwaardig openbaar vervoerknooppunt. Bovendien verbetert de leefkwaliteit in het gebied door komst van de tunnel.
Schultz: `De A10 en het station Amsterdam Zuid zijn van groot belang voor de bereikbaarheid van dit economisch belangrijke gebied. We zorgen er met dit project voor dat de Zuidas zich verder kan ontwikkelen tot een toplocatie voor internationale bedrijven, winkels en nieuwe woningen. Met de
ondertunneling van de A10 zorgen we er ook voor dat de leefomgeving een stuk verbetert.'
Meer capaciteit voor auto en OV
Met de aanleg van de tunnel wordt het huidige aantal rijstroken per rijrichting uitgebreid van vier naar zes rijstroken; vier voor doorgaand verkeer en twee voor bestemmingsverkeer. Doordat autoverkeer in de toekomst ondergronds rijdt, ontstaat ruimte voor de nodige uitbreiding van station
Amsterdam Zuid. Door verdere groei van de Zuidas en de komst van de Noord/Zuidlijn neemt het aantal OV-reizigers de komende decennia aanzienlijk toe.
Bouwen op een dichtbevolkte postzegel
De aanleg de A10 tunnel en de uitbreiding van station Amsterdam Zuid vormen in het dichtbebouwde en -bevolkte Zuidasgebied een flinke uitdaging. Overlast en minder goede bereikbaarheid zijn tijdens de langdurige werkzaamheden niet te voorkomen. Er wordt alles aan gedaan de overlast zoveel
mogelijk te beperken. Zo is hinderbeperking tijdens de bouw een belangrijk wegingscriterium in de aanbesteding van het Zuidasdok.
In het project Zuidasdok werken Rijkswaterstaat, ProRail en gemeente Amsterdam samen. Het Tracebesluit is opgesteld door Ingenieursbureau Zuidasdok (IBZ), een samenwerking tussen Witteveen+Bos, ARCADIS en AT Osborne. IBZ heeft ook het integraal referentie-ontwerp en kostenraming gemaakt voor
het project, alsmede een MER en de vraagspecificatie voor het design and construct contract. Momenteel loopt de dialoog met twee aannemerscombinaties. IBZ verzorgt de back-office in dit proces. Naar verwachting is het project in 2028 gerealiseerd.
+