`Marktvisie is een werkwoord'
`Marktvisie is een werkwoord'
Nieuwsbericht - Gepubliceerd op: 31 maart 2016- Laatste update: 31 maart 2016 16:20 uur
Het LEF future center vormde 30 maart het decor voor de Rijkswaterstaat Marktdag. Hoe kunnen we de Marktvisie samen van papier naar praktijk brengen? Dat was de centrale vraag waarover Rijkswaterstaat en de markt met elkaar in gesprek gingen.
Jan Hendrik Dronkers, directeur-generaal van Rijkswaterstaat, en leveranciers voor de bedrijfsvoering ondertekenden ter plekke en vol enthousiasme de Marktvisie.
Onder het thema `Samen samenwerken' gingen marktpartijen, brancheorganisaties, kennisinstituten en Rijkswaterstaat met elkaar in dialoog over de Marktvisie. Hoe gaan we onze samenwerking in de praktijk vormgeven? Daar wilden alle aanwezigen tijdens plenaire presentaties, dialoogsessies en VIP-meetings achter komen.
Cultuurverandering is altijd ingewikkeld
Dagvoorzitter Lars So/rensen beet het spits af van de Marktdag. `De komende 2 jaar gaat er 8 miljard euro vanuit Rijkswaterstaat naar de markt. De samenleving verlangt van ons dat we dat geld op een slimme en innovatieve manier besteden. Daarvoor is de Marktvisie. Daarin staat hoe we op een andere manier kunnen samenwerken. Dat vraagt om een cultuurverandering. En dat is altijd ingewikkeld. Maar: wat je geeft, krijg je ook terug. Net als in een goed huwelijk.'
Investeren in relatie
Ook Cees Brandsen, hoofdingenieur-directeur Grote Projecten en Onderhoud, vindt het essentieel om blijvend te investeren in de relatie tussen Rijkswaterstaat en de markt. Dit geldt voor alle inkoopdomeinen: GWW, informatievoorziening, kennis en bedrijfsvoering. `De maatschappij verandert snel en verwacht veel van ons. Zo moeten we projecten in een hoger tempo en innovatiever opleveren. Dat is complex. Door vaak de dialoog met elkaar aan te gaan, kunnen we problemen snel met elkaar oplossen. Dat vergt durf. Want we moeten het dus ook aangeven als er zaken niet goed gaan. Er zit zoveel kennis en power in de sector, dat ik ervan overtuigd ben dat dit gaat lukken.'
Van hoog tot laag
Aline Arends, vanuit Rijkswaterstaat verantwoordelijk voor de implementatie van de Marktvisie, ziet het net als Brandsen positief in. `We kunnen in Nederland fantastische projecten realiseren, maar dat kunnen we alleen samen.' Het is belangrijk dat samenwerking binnen alle lagen in een organisatie hoog op de agenda staat, geeft Arends aan. `We moeten daarom ook meer de verbinding gaan leggen tussen de top en de mensen op en langs de weg. Daar moeten we met z'n allen voor gaan zorgen. De komende tijd moeten we samen kijken wat werkt en wat niet.'
Samen aan de slag
Jan Hendrik Dronkers, directeur-generaal van Rijkswaterstaat, sloot de Marktdag af. `De Marktvisie is geen zelfstandig naamwoord maar een werkwoord: het wordt pas echt een visie als we er echt mee aan de slag gaan. 20% ervan is inspiratie, 80% transpiratie. Daarom wil ik iedereen in de sector vragen om het niet bij mooie woorden te laten. De Marktvisie is voor mij geslaagd als er meer plezier is in de sector. Er een fatsoenlijke boterham te verdienen is. We meer gaan innoveren. En we er in principe altijd samen uitkomen. Dat zal een enorme inspanning vragen. Ik ga me daar voor de volle 200% voor inzetten!'
Strategische doorvertaling Marktvisie
Om de ambitie van de Marktvisie te bereiken, heeft Rijkswaterstaat een strategische doorvertaling opgesteld. Deze is op de Marktdag gedeeld met alle aanwezigen. De doorvertaling bestaat uit 3 elementen: zaken die Rijkswaterstaat wil behouden omdat ze goed gaan, zaken die de organisatie wil verbeteren, en zaken die nagestreefd worden. Rijkswaterstaat en marktpartijen uit alle inkoopdomeinen gaan aan de hand van de doorvertaling verder met de implementatie van de Marktvisie.
Levend document
De doorvertaling is een levend document, dat voortdurend updates zal krijgen. Hiervoor kan Rijkswaterstaat de input van de markt goed gebruiken. Heeft u goede ideeen? Geef ze dan door via de Servicedesk Zakelijk.