YouTube geeft betere leerresultaten dan handboek

Leerlingen die YouTube-filmpjes over natuurkunde kijken, scoren gemiddeld een punt hoger voor toetsen dan leerlingen die het studieboek lezen. Dat blijkt uit onderzoek van de Radboud Universiteit.

Het idee voor het onderzoek kwam van vwo-leerling en mede-auteur Nico van de Mortel van het St Willibrord Gymnasium in Deurne. Hij wilde voor een profielwerkstuk onderzoeken of een les met YouTube-video's betere resultaten oplevert dan voorbereiding op een natuurkundetoets via een schoolboek. Vanwege de ingewikkelde statistiek zocht hij hulp bij de Radboud Universiteit.

De Gymnasiumleerling regelde zelf de experimentele opzet met zijn school, waarbij twee 5 en 6 vwo-klassen in groepen werden ingedeeld. De ene helft las het handboek, de andere helft keek YouTube-filmpjes over het onderwerp. Direct daarna werd een toets afgenomen. Twee weken later werd de onderzoeksopzet omgedraaid en kregen de leerlingen uit de eerste groep de filmpjes te zien terwijl de andere helft het boek las. De statistieken lieten zien dat gemiddeld genomen leerlingen met filmpjes als voorbereiding aantoonbaar betere toetsen maakten dan de leerlingen die geschreven teksten gebruikten. Als filmpjes werden gevolgd, scoorden de leerlingen gemiddeld 10 procent beter, dat is ongeveer een punt hoger.

Een groter vervolgonderzoek, waarbij ook andere vakken betrokken worden, staat in de steigers.