Duidelijke visie op mediagebruik LVB-kinderen nodig
Het ontbreekt aan een duidelijke visie op hoe kinderen met een licht verstandelijke beperking (LVB) zich verhouden tot media. Ook is er weinig goed ontwikkeld en op effectiviteit getest ondersteunend materiaal. Dat zijn enkele conclusies uit het rapport `Media en kinderen met een LVB' dat op 24 maart tijdens een minisymposium in Zwolle is overhandigd aan Simone van Ruth, lid van de Raad van Bestuur van MEE.
Het rapport is tot stand gekomen na onderzoek van het Nederlands Jeugdinstituut in opdracht van Mediawijzer.net en analyseert wat nodig is om kinderen met een licht verstandelijke beperking beter te betrekken bij mediawijsheid. Volgens professor Peter Nikken, een van de auteurs, zijn er weliswaar allerlei initiatieven om kinderen met een LVB goed om te kunnen laten gaan met sociale media, maar missen veel professionals handvatten en kennis van mediawijsheid om dit mediagebruik goed te kunnen begeleiden.
Kinderen met een LVB ervaren diverse hindernissen bij het gebruik van (nieuwe) media. Dit kan varieren van een lager taalbegrip tot een verminderd besef van normen en waarden. Ook kunnen deze kinderen meer moeite hebben om hun impulsen te beheersen, wat verslavingsgevoeligheid voor het gebruik van internet en sociale media in de hand kan werken. Naast deze risico's zijn er ook kansen. Nikken: "Media bieden kinderen met een licht verstandelijke beperking ook enorm veel kansen. Bijvoorbeeld als het gaat om het vergroten van hun zelfstandigheid of het eenvoudig opdoen van sociale contacten."
Aanbevelingen
De onderzoekers doen een aantal aanbevelingen om ondersteuning of begeleiding te bevorderen. Zo stellen de onderzoekers onder andere voor om vanuit werkveld en opleiding nauwere samenwerkingsverbanden aan te gaan en zo mediawijsheid bij kinderen met een LVB verder te ontwikkelen. De media-professionalisering op de werkvloer kan verbeterd worden door gerichte mediawijsheidsbevorderingsprogramma's. Ook is het belangrijk dat het mediagebruik van kinderen met een LVB veranderd is in het beleid en de visie van organisaties die werken voor LVB-kinderen. Daarnaast adviseren de onderzoekers om een interactieve helpdesk voor ouders, begeleiders en kinderen op te richten.