Het college gaat rijden op zonne-energie


Voorleeshulp

Parkeerterrein met zonnepanelenDe overheid heeft de komende jaren een grote opgave als het gaat om duurzaamheid en CO2-reductie. Ook gemeente Leidschendam-Voorburg zet zich hiervoor in. Omdat het college vindt dat zij hier een voorbeeldrol in heeft, gaat zij nu ook bij haar eigen taxivervoer
voor maximale duurzaamheid. In de collegevergadering van afgelopen dinsdag is daarom besloten om binnenkort alleen nog maar gebruik te maken van elektrische, zelfrijdende taxi's die opgeladen worden door zonne-energie.

Nieuwe eisen taxivervoer

Het college wil dat het nieuwe duurzame taxivervoer zo min mogelijk CO2-uitstoot veroorzaakt, zo min mogelijk geluid produceert, zo min mogelijk overbodige vervoersbewegingen maakt en waarbij zo min mogelijk voertuigen benodigd zijn (productie van voertuigen is immers ook milieubelastend). Dit
kan bereikt worden door gebruik te maken van elektrische, zelfrijdende taxi's die opgeladen worden door zonne-energie.

Elektrische taxi's opgeladen door zonne-energie

Om ervoor te zorgen dat de taxi's geen CO2-uitstoot hebben en zo stil mogelijk zijn, wordt gebruik gemaakt van volledig elektrische taxi's. De elektrische taxi's worden daarbij opgeladen door zonne-energie. Het parkeerterrein naast het gemeentekantoor wordt daarvoor volledig overkapt met
zonnepanelen. Bijkomend voordeel is dat fietsers hier op grote schaal hun elektrische fiets kunnen stallen en opladen.

Zelfrijdende (refurbished) taxi's

Met de inzet van bijvoorbeeld Tesla's is de techniek om 'chauffeurloos' te rijden beschikbaar. Het zelfrijdend vervoer is efficienter en op termijn financieel voordeliger. Op de plek waar normaal de taxichauffeur zit, zit nu een extra passagier. Als de taxi's zijn afgeschreven, worden er deels
nieuwe, nog innovatievere taxi's ingezet. Daarnaast wordt in de toekomst gewerkt met 'refurbished' taxi's. Dat zijn bestaande taxi's met verbeterde techniek: het gaat daarbij om het hergebruik van onderdelen in een nieuw jasje, in plaats van telkens allemaal nieuwe taxi's aan te schaffen.
Overigens kunnen ook andere automerken met dezelfde techniek in aanmerking komen, maar het college geeft aan ook op de juiste uitstraling van de taxi's te letten. Daaraan voldoet de Tesla in ieder geval.

Samenwerking met andere gemeenten

Om ervoor te zorgen dat de taxi's zo veel mogelijk nuttige (lees: met passagiers) ritten maken, gaat Leidschendam-Voorburg samenwerken met andere gemeenten. Dankzij een `Smart-planning'-systeem worden de taxi's optimaal gebruikt waarbij het systeem zelfs rekening houdt met het (verwachte)
filebeeld. Als veel gemeenten hierin samenwerken, kunnen de taxi's bijna non-stop nuttige ritten maken en rijden zij wanneer nodig geheel zelfstandig zonder inzittenden naar hun solar-laadstation. Gesprekken over samenwerking zijn al met enkele gemeenten in de regio gaande.

Wethouder Kist: "We gaan vaart maken met duurzaamheid, vrijdag start de aanbestedingsprocedure en informeren we welke gemeenten nog meer mee willen doen met deze aanbesteding. Ook beginnen dan de voorbereidende werkzaamheden voor het zonnedak op de parkeerplaats naast Koningin Wilhelminalaan
2. De eerste ritten van collegeleden met de elektrische, zelfrijdende taxi's op zonne-energie starten op 1 januari 2017!"