10 Years of Thomas Eyck op Salone del Mobile 31.03.2016
31.03.2016
Tijdens de Salone del Mobile 2016 van 12 tot en met 17 april presenteert het Zuiderzeemuseum in het Milanese Atelier Clerici een preview van de jubileumtentoonstelling 10 Jaar Thomas Eyck die vanaf 23 december in het museum te zien is. Van de tien `hoofdstukken' waaruit de tentoonstelling
straks bestaat, is het eerste alvast te zien in Milaan. Beeldend kunstenaar Wouter Paijmans toont hier een reflectie op de interieurstukken Oak Inside van ontwerper Christien Meindertsma die in 2011 in opdracht van Thomas Eyck door Roosje Hindeloopen werden geproduceerd.
Wouter Paijmans plaatst deze meubels en accessoires in een schilderachtige sculptuur van huiskamer formaat. De presentatie bij Atelier Clerici markeert de start van het jubileumjaar van het designlabel t.e. samengesteld door curator Jules van den Langenberg.
De 10 years of Thomas Eyck presentatie is te bekijken bij Atelier Clerici, Via Clerici 5, 20121 Milano. Openingstijden: Maandag-Zaterdag 12-16 april, 10.00-12.00uur, Zondag 17 april 10.00-18.00uur.
Net als het Zuiderzeemuseum stimuleert Thomas Eyck getalenteerde designers om nieuwe ideeen te bedenken en objecten te creeren. Vervolgens worden de meest veelbelovende objecten door zijn designlabel t.e. op zorgvuldige wijze, met veel liefde voor materiaal en ambacht geproduceerd. Het
Zuiderzeemuseum probeert hedendaagse kruisbestuiving tussen beproefd vakmanschap en modern design te laten plaatsvinden door moderne designers aan traditionele ambachten te koppelen. Hierdoor zijn er in het museum naast de historische collecties, verfrissende voorbeelden te zien van actueel
Dutch Design dat gestoeld is op eeuwenoude tradities.
Over 10 Years of Thomas Eyck
Het project 10 Years of Thomas Eyck is een samenwerking tussen het Zuiderzeemuseum, curator en scenograaf Jules van den Langenberg en Thomas Eyck zelf. Jules van den Langenberg selecteerde tien productseries uit de t.e.-collectie die kenmerkend zijn voor het designlabel en het samenspel tussen
Thomas Eyck en de ontwerpers en producenten met wie hij de afgelopen tien jaar werkte. Tien jonge ontwerpers, kunstenaars en architecten werden vervolgens uitgenodigd om een installatie te ontwikkelen, waarin de t.e.-objecten in een nieuwe context worden geplaatst. Op deze manier kijkt de
tentoonstelling terug op, maar ook naar de toekomst van het designlabel t.e..
Jules van den Langenberg: "De auteur Oliver Wendell Holmes heeft eens gezegd: "Ik betaal graag belasting, daarmee koop ik beschaving." Eyck investeert tijd, op de eerste plaats in een persoon. Een genereuze houding die zich heeft vertaald in een collectie iconische voorwerpen. Die naast een
financiele waarde, een zekere culturele waarde in hun karakter dragen. Meer dan een retrospectief wordt de jubileum tentoonstelling aangegrepen om te reflecteren op de collectie en methodiek van Thomas Eyck. De wijze waarop hij met ontwerpers en producenten werkt en de objecten die hij gestaag
ontwikkelde wordt door een jonge generatie kunstenaars, ontwerpers en architecten bestudeert, voor de gelegenheid ontwikkelen zij projecten waarin de iconische producten een nieuwe context vinden. Het tentoonstellingsmodel genereert debat en vormt een bibliotheek van gedachten over de huidige
status van t.e. en wat Eyck's toekomstige opdrachtgeverschap in vormgeving en kunsten zou kunnen betekenen".
Over t.e.
Thomas Eyck is een uitgever en distributeur van exclusief hedendaagse design. Kenmerkend voor het onder het t.e.-label verschenen werk zijn het vakmanschap en creativiteit van de ontwerpers en de producenten en de zorg en liefde die blijkt uit de gekozen materialen en productietechnieken.
Thomas Eyck selecteert de ontwerpers met wie hij werkt op basis van hun `handschrift': "Ik vind het belangrijk dat ontwerp, materiaalkeuze en productieproces van begin tot eind consistent zijn en een geheel vormen." Eyck bouwt aan de zich langzaam uitbreidende t.e.-collectie door jaarlijks een
of twee ontwerpers uit te nodigen om een serie producten te maken in een bepaald materiaal. De voortdurende zoektocht naar nieuwe toepassingen van materialen heeft tot nu toe een aantal productseries opgeleverd in een keur aan materialen, waaronder tin, vlas en borosilicaatglas.
Eyck: "Het vinden van de juiste materialen, vaklieden en producenten is even belangrijk als de ontwerpers met wie ik werk." www.thomaseyck.com
Over Jules van den Langenberg
Jules van den Langenberg studeerde af aan de Design Academy Eindhoven en is actief als ontwerper, art director, tentoonstellingsmaker en curator. Vanuit een autonome positie anticipeert Van den Langenberg op ontwikkelingen in het vormgeving- en kunstdiscours.
Door zijn Willy Wonka gelijkende gedrag is hij betrokken bij een keur aan culturele projecten waarin het bevragen, onderzoeken en oprekken van het medium `tentoonstelling' centraal staat. Naast alle activiteiten die hij op eigen initiatief onderneemt, is Van den Langenberg verbonden als docent
aan de Masteropleiding van de Academie van Bouwkunst Amsterdam, werkt hij als zelfstandig redacteur voor Lidewij Edelkoorts Trend Tablet en als curator bij Studio Makkink & Bey.
www.julesvandenlangenberg.nl
Over Christien Meindertsma
Christien Meindertsma doet onderzoek naar de relatie tussen producten en hun grondstoffen. Voor haar eerste boek, Checked Baggage (2004), kocht ze een container met spullen die na de aanslag op het WTC in New York op 11 september 2001 door de douane op Schiphol in beslag waren genomen. Ze
maakte een gedetailleerde inventarislijst van de 3267 voorwerpen en fotografeerde ze tegen een egaal witte achtergrond.
Haar tweede boek, PIG 05049 (2007), is een uitgebreide verzameling foto's van het verbluffende aantal producten dat gemaakt werd van het anonieme varken `genaamd' 05049. Met dit boek toont Meindertsma het in onze geindustrialiseerde en geglobaliseerde wereld onzichtbaar geworden verband aan
tussen grondstoffen en producenten, producten en consumenten. Met haar ontwerpen beoogt Christien Meindertsma de mensen zich weer bewust te maken van de processen die aan een eindproduct voorafgaan. Haar werk is onder meer tentoongesteld in het MOMA en het Cooper Hewitt Design Museum in New
York en het Victoria en Albert museum in Londen. Voor haar boek PIG 05049 ontving zij drie Dutch Design Awards (2008) en een Index Award (2009). Christien Meindertsma studeerde af aan de Eindhoven Design Academy in 2003.
www.christienmeindertsma.com
Over Wouter Paijmans
Wouter Paijmans `schildert' op een manier die je maar zelden ziet. Hij begint met het maken van houtskoolschetsen van objecten in de directe omgeving van zijn atelier. Vervolgens, geinspireerd door de pioniers van de hedendaagse designkunst, maakt hij een ruimtelijke installatie, die hij
zorgvuldig opbouwt uit aluminium platen. Vervolgens plet hij het object en verft het, zodat het als een schilderij kan worden opgehangen. Paijmans' objecten houden het midden tussen ruimtelijke, driedimensionale en - letterlijk - platte, tweedimensionale (schilder)kunst. Doelbewust
geconstrueerde readymade art (`objets trouves') gepresenteerd als schilderij.
Met zijn werk speelt Paijmans met het spanningsveld tussen installatie en schilderij; tussen kunstenaar, atelier en kunstwerk. Soms is het een bevrijdende ervaring om tegen een kunstwerk aan te lopen dat gewoon is wat het is, zijn eigen intrinsieke logica heeft, en de toeschouwer de ruimte
laat zijn eigen gedachten erover te vormen en zelf te kiezen het werk te zien als figuratief of abstract, en als schilderij of sculptuur. Met deze aanpak zet Paijmans aan tot reflectie op het artistieke scheppingsproces. Zijn werk kan worden beschouwd als een plastische interpretatie van de
praktijk van de kunstschilder.
Wat Paijmans' werk fascinerend maakt is hoe hij het abstracte begrip `schilderachtig' verenigt en confronteert met concrete, tastbare werkelijkheid. Deze ambivalentie is kenmerkend voor zijn werk en verschaft hem een geheel eigen plaats in de kunstwereld. Wouter Paijmans (1991) studeerde af
aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam in 2015. Momenteel woont en werkt hij in Amsterdam. www.wouterpaijmans.nl
Over het Zuiderzeemuseum
Het Zuiderzeemuseum richt zich op de cultuur van het voormalige Zuiderzeegebied en het huidige en toekomstige IJsselmeergebied. In het buitenmuseum staan authentieke panden uit dorpen rond de voormalige Zuiderzee. Hier komen jong en oud in aanraking met de Zuiderzeecultuur. Zo kunnen bezoekers
een touw slaan, op bezoek gaan bij Urker inwoners of mee-eten in een huishouden van 1920. In het binnenmuseum maken bezoekers kennis met kunst, cultuur en erfgoed van voor en na de afsluiting van de Zuiderzee. Daarnaast vinden ze er een schepenhal vol historische boten .
Kenmerkend voor het Zuiderzeemuseum is dat het de cultuurhistorische collectie verrassend verbindt met hedendaagse kunst, vormgeving en design. In 2013 en 2014 riepen bezoekers van beoordelingssite Zoover het Zuiderzeemuseum uit tot het Beste museum van Nederland. Leden van de ANWB riepen het
museum in 2015 uit tot het Leukste uitje van Noord-Holland. www.zuiderzeemuseum.nl
............................................................................................................................................................
Noot voor de redactie,