IkPas: Dertig dagen zonder alcohol met succes afgerond
IkPas: Dertig dagen zonder alcohol met succes afgerond
Pagina opties
*
Druk op de print knop van uw browser om af te drukken.
* Deze pagina doorsturen
donderdag, 31 maart 2016
Een alcohol-time-out van een maand helpt Nederlanders bewuster om te gaan met hun alcoholgebruik. Dit blijkt uit recent onderzoek. De campagne IkPas daagt volwassenen uit om dertig dagen geen alcohol te drinken. Landelijk hebben 7.232 mensen zich daarvoor aangemeld waarvan 654 in de regio
Utrecht. Het hoogste aantal deelnemers hiervan (122) deed in Nieuwegein mee. Ook volgend jaar gaat GGD regio Utrecht verder met de uitdaging dertig dagen zonder alcohol.Op de afbeelding ziet u het van ggd logo
In Nieuwegein deed een aantal 'ambassadeurs' mee met IkPas. Achteraf zeggen ze unaniem dat het mooie gesprekken geeft opgeleverd. De reacties:
Hans Adriani (wethouder): "De IkPas-campagne heeft er echt voor gezorgd dat het gesprek en bewustwording over alcoholgebruik in Nieuwegein op gang is gekomen. Ik deed zelf dit jaar voor de tweede keer mee en het ging me makkelijker af dan vorig jaar. Niettemin heeft het meedoen aan IkPas mij
opnieuw bewust gemaakt van de plek die alcohol in mijn dagelijkse leven inneemt."
Nynke Joustra (Movactor): "Wat een bewustwording! Deze dertig alcoholvrije dagen zijn voorbij gevlogen! Dertig dagen bewust gepast! Mooie gesprekken gehad over het `passen' en een aantal keer bewust `nee' gezegd! Volgend jaar weer!"
Jan Joost Meijs (De Roerdomp): "Afgelopen vijftig dagen IkPas (vanaf 10 februari als echte zuiderling) heb ik mede door het als ambassadeur optreden enorm veel leuke positieve gesprekken gevoerd met heel veel mensen, vrienden, familie en bekenden. Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik meer
drink dan een sociale drinker die alleen in gezelschap en uit gezelligheid een of twee glazen wijn drinkt. Vooral als het druk is op het werk en dan 's-avonds met een wijntje op de bank ontspan. Ik wil na deze IkPas-periode terug naar het zijn van een sociale drinker en eigenlijk is
IkPas-campagne geen uitdaging meer voor mij. Ik doe toch absoluut weer mee volgend jaar!"
Joost Ghijssen ( SportID): "Ik mag doorgaans erg van een glaasje alcohol genieten maar de afgelopen maand is zeer soepel verlopen. Ik heb een aantal bijzonder aangename alternatieve drankjes ontdekt die ik in de toekomst als waardige alcoholvervangers zal gebruiken. Ik heb veel gesprekken
gevoerd over alcoholgebruik met mensen in mijn omgeving en regelmatig bewustwording kunnen oproepen. Bijvoorbeeld dat alcohol vaak uit gewoonte wordt gedronken en dat er dan niet eens bij een alternatief stil gestaan wordt terwijl dat net zo aantrekkelijk is. Ik heb dit jaar zeker twintig
mensen in beweging gekregen om mee te doen aan IkPas, volgend jaar ga ik voor het dubbele aantal!"
www.facebook.com/ikpasinderegioUtrecht en op Twitter via #ikpas2016.
Op de foto ziet u verschillende deelnemers