31-3-2016 Synchromodaal transport en ICT
donderdag 31 maart 2016
Uitnodiging
Maandag 11 april organiseren het Centrum Wiskunde & Informatica (CWI), TNO, De TU Delft, De Universiteit Twente en Havenbedrijf Amsterdam een ronde tafel gesprek over Synchromodaal transport. Is uw bedrijf actief in het ontwikkelen van synchromodaliteit en het gebruik van data in het
planningsproces en wilt u bij deze netwerk lunch aanwezig zijn? Geef u dan voor 6 april op door een mail te sturen naar e.r.dugundji@cwi.nl.
Om een toppositie als Amsterdamse regio op de World Logistics Performance ranglijst te behouden, zijn strategische stappen nodig om de logistieke activiteiten in Nederland efficienter en duurzamer te maken. Hierbij is het van groot belang om de huidige infrastructuur beter te benutten.
Synchromodaliteit is een innovatief vervoersconcept dat sterk aan het op opkomen is en door het Strategisch Platform Logistiek als een zeer kansrijke strategische optie wordt gezien. In een synchromodaal transportsysteem kunnen alle vervoerswijzen flexibel worden ingezet op basis van
samenwerking tussen modaliteiten (in tegenstelling tot concurrentie tussen modaliteiten). Afhankelijk van de eisen van de verlader en de actuele beschikbare capaciteit van modaliteit en infrastructuur wordt gebruik gemaakt van water (binnenvaart of shortsea), spoor, lucht en/of weg.
Bij synchromodaal transport kun je op elk gewenst moment kiezen tussen verschillende modaliteiten, op basis van de actuele omstandigheden (lage waterstand, spoedlading etc. en op basis van real-time verkeers- en transportinformatie). Dit betekent dat je iedere keer weer als verlader een
afweging kunt maken wat de meest wenselijke manier van vervoeren is en welke modaliteiten je daarbij inzet. Voor verladers en logistiek dienstverleners is synchromodaal vervoer een voordeel, omdat ze op dezelfde route meerdere modaliteiten naast elkaar kunnen gebruiken en op het laatste moment
de beste, meest passende modaliteit kunnen kiezen.
Om de verwachte groei van het goederenvervoer op te vangen en de beladingsgraad te verhogen, is synchromodaliteit een strategische sleutelfactor. Daarin is informatievoorziening cruciaal. Er vinden al veel initiatieven plaats om deze informatievoorziening te realiseren binnen de gehele
logistieke keten. Een volgende stap is het gebruiken van deze gegevens voor besturing van de keten. Wij willen ons hierbij richten op de planning binnen de sychromodale keten, rekening houden met de vele onzekerheden die in de dagelijkse praktijk de bedrijfsvoering bemoeilijken. Juist door de
unieke positie kan Nederland zo een nieuwe voorsprong nemen op de haar omliggende landen en haar mondiale positie verder uitbouwen.
Doel
Het doel van de bijeenkomst is een verkenning naar een mogelijke samenwerkingsverband op dit gebied tussen Havenbedrijf Amsterdam, bedrijven uit de regio Amsterdam en het academische onderzoeksveld. Wij nodigen hiervoor bedrijven uit die actief zijn in het ontwikkelen van synchromodaliteit en
het gebruik van data daarvoor in het planningsproces. Geinteresseerde partners krijgen toegang tot toponderzoekers op het gebied.
Datum
maandag 11 april
Programma
12.30 Netwerk lunch
13.30 Welkom door Jan Egbertsen, Havenbedrijf Amsterdam
13.40 Introductieronde bedrijven
14.00 Inleiding complexiteit in synchromodaal vervoer door Rob van der Mei, CWI
14.10 Pitches
Frank Phillipson, TNO
Rudy Negenborn en Francesco Corman, TU Delft
Chintan Amrit, Universiteit Twente
14.45 Discussie
15.00 Pauze
15.30 Interactieve workshopsessies
Gecentraliseerde aanpak
Gedecentraliseerde aanpak
Datagedreven aanpak
16.30 Plenaire samenvatting hoofdpunten & vragen
16.50 Afsluiting
17.00 Borrel
Locatie
Havenbedrijf Amsterdam
De Ruijterkade 7
1013 AA Amsterdam
Aanmelden
Alstublieft voor vrijdag 6 april a.s. door een mail te sturen naar: e.r.dugundji@cwi.nl of jan.egbertsen@portofamsterdam.nl