Toekomstvisie verkeer
Geschreven op: 30-03-2016 Gewijzigd op : 30-03-2016
woerden groene hart 00021 (web).jpg
Woerden groene hart
Wat wil de Woerdense samenleving tot 2030 bereiken op het gebied van verkeer?
Welke ambities leven er? Welke ontwikkelingen zijn onvermijdelijk en waar zijn er keuzes mogelijk? Met dit soort vragen gaan inwoners, ondernemers, belangenbehartigers en de gemeente Woerden komende maanden aan de slag. Het gaat daarbij nog niet om concrete oplossingen voor verkeersknelpunten,
maar om een streefbeeld waaraan alle toekomstige verkeersplannen kunnen worden getoetst: de Verkeersvisie 2030. Een groep inwoners krijgt bij het opstellen hiervan een belangrijke rol. Om een zo breed mogelijke afspiegeling te krijgen van de samenleving, zal deze groep onder andere via een
loting tot stand komen. 120 inwoners ontvangen komende dagen een uitnodiging in de brievenbus.
Bij het maken van verkeersplannen is het belangrijk te weten `waar je naartoe wilt'. Daarom gaat de komende maanden een groep inwoners en ondernemers, samen met de gemeente en een extern bureau, de Verkeersvisie 2030 opstellen. Hoe willen we dat het verkeer in de gemeente Woerden eruitziet in
2030? Moeten fietsers bijvoorbeeld altijd voorrang krijgen of is de doorstroming van het autoverkeer belangrijker? Zetten we in op een betere bereikbaarheid van bedrijventerreinen? Hoe geven we de mindervalide verkeersdeelnemer de ruimte? Om een realistisch beeld te krijgen, zal daarbij
rekening worden gehouden met zaken als verkeersprognose, bouwplannen, bevolkingsopbouw en economische ontwikkelingen. Ook plannen van gemeenteraad, provincie en Rijk spelen in de Verkeersvisie 2030 een rol. Streven is dat de gemeenteraad na de zomer 2016 de Verkeersvisie vaststelt. Daarna
kunnen op basis hiervan concrete verkeersplannen worden uitgewerkt.
Bijzondere kans om invloed uit te oefenen
Wethouder Stolk (verkeer): "Verkeer is een onderwerp waar iedereen mee te maken heeft en waar iedereen wel iets van vindt. Er zijn veel verschillende meningen en belangen. Om deze zo goed mogelijk aan bod te laten komen, kiezen we ervoor om via loting mensen te vragen mee te denken over deze
verkeersvisie. Een spannend traject, want dat hebben we nooit eerder gedaan. Ik hoop dat mensen het leuk vinden en deze bijzondere kans om invloed uit te oefenen zullen benutten. Daarnaast vragen we onder andere aan de wijk- en dorpsplatforms en de ondernemers om een vertegenwoordiger te
leveren. Ik verwacht veel van deze samenwerking."
Fotografie: Woerden Marketing.