Ruim half miljoen slimme thermostaten in Nederland


's-Hertogenbosch, 20160331 -- Slimme thermostaten veroveren gestaag een plek in de Nederlandse huishoudens. Momenteel heeft 8% van de Nederlandse huishoudens een slimme thermostaat. Bijna de helft hiervan heeft deze thermostaat gekregen bij het afsluiten van een nieuw energiecontract. Toon van Eneco is de grootste. Dit blijkt uit de Smart Home Monitor, een marktonderzoek van Multiscope onder 6.000 Nederlanders.

Gemak en comfort zijn het belangrijkst
Eén op de twaalf huishoudens (8%) heeft een slimme thermostaat. Dit zijn ongeveer 600.000 Nederlandse huishoudens. De belangrijkste reden om te kiezen voor een slimme thermostaat is gemak en comfort (39%). Slimme thermostaten zijn namelijk op afstand te bedienen door middel van een app. Daarnaast speelt lager energieverbruik een belangrijke rol. Inzicht in verbruik en uitgaven (33%), controle over het energieverbruik (28%) en kostenbesparing (27%) zijn de overige veel voorkomende redenen. Vier op de vijf Nederlanders met een slimme thermostaat zijn tevreden met het apparaat. 

Toon meest gebruikte slimme thermostaat
De slimme thermostaat Toon (aangeboden door Eneco) is verreweg de meest gebruikte. Eén op de drie (34%) slimme thermostaten is een Toon. De Nefit ModuLine Easy (14%), de E-thermostaat (9% - van Essent), Honeywell EvoHome (8%) en de Nest (4%) completeren de top 5. 

Helft slimme thermostaten gratis bij energiecontract
Bijna de helft van de huishoudens met een slimme thermostaat kreeg deze bij het afsluiten van een nieuw energiecontract. De slimme thermostaat hangt vooral bij gezinnen met kinderen (12%) en bij 18 tot 34 jarigen (10%). Bij 65-plussers blijft de slimme thermostaat nog wat achter (7%). Eén op de zes Nederlanders (13%) geeft aan een slimme thermostaat te overwegen. 

Methodiek en verantwoording
De resultaten uit dit persbericht komen uit de Smart Home Monitor en zijn tot stand gekomen door een grootschalig onderzoek onder het Multiscope online consumentenpanel, waarbij bijna 6.000 respondenten het onderzoek volledig hebben ingevuld. 

Meer weten over de Smart Home Monitor?
De Smart Home Monitor is het marktonderzoek dat inzicht geeft in het bezit en gebruik van smart home consumentenproducten in Nederland. Smart home wordt ook wel domotica of huisautomatisering genoemd. De cijfers en resultaten van bijna 20 smart home producten en meer dan 200 smart home merken zijn in dit onderzoek opgenomen. Het onderzoek geeft inzichten in bezit, gebruik, profielen, motivatie, drempels, aankoopintentie en toekomstperspectief van smart home toepassingen en producten. Het rapport is beschikbaar vanaf 14 april 2016. Voor meer informatie of vragen over de Smart Home Monitor kunt u contact opnemen met Bob de Vries (073-6212122 of bob@multiscope.nl). 

Over Multiscope
Multiscope is specialist op het gebied van online marktonderzoek. Onze diensten brengen voor opdrachtgevers de behoeften, wensen en meningen van de doelgroep in kaart. Dit kan met marktcijfers, het consumentenpanel, B2B panel en software voor online marktonderzoek.