Winnaars Groene Helden Limburgprijs bekend

Op dinsdagavond 22 maart hebben tien Limburgse MKB ondernemers uit handen van een jury met als voorzitter gedeputeerde Patrick van der Broeck, een Groene Helden Limburg Stimuleringsprijs ontvangen. In De Oolderhof in Herten pitchten de tien genomineerden kort hun initiatief dat zij hadden ingezonden om in aanmerking te komen voor een mooie geldprijs waarmee ze hun groene initiatief kunnen starten of doorontwikkelen. De eerste prijs t.w.v. EUR 15.000,- ging naar het initiatief LOCOTuinen Maastricht van LOCOtuinen Maastricht en Freek Mennen. De tweede prijs van EUR 10.000,- ging naar De Educatieve Speelplaats van Basisschool Windekind en GrausBouw BV en de derde prijs t.w.v. EUR 7000,- kwam in handen van Hoeve Jamboors Arcen en Pannenkoekenrestaurant Jagersrust Velden voor hun initiatief Smokkelen en Smullen. De nummers vier tot en met tien mochten ieder EUR 4000,- mee naar huis nemen.

LOCOTuinen

Winnaar LOCOtuinen (LOkaleCOproductie) Maastricht wil samen met en voor mensen uit Maastricht zorgen voor een meer duurzame en lokale voedselproductie. Uitgangspunt hierbij is Coproductie: deelnemers krijgen meer verbondenheid met en invloed op de voedselproductie, doordat ze er mede de verantwoording voor nemen. LOCOtuinen Maastricht wil bijdragen aan een andere manier van voedselproductie en -consumptie, zowel op economisch, sociaal als ecologisch gebied. Kortom: samen zorg dragen voor ons eten, voor nu en later.

De Groene Helden Limburg Stimuleringsprijs

Van november 2015 tot en met januari 2016 zocht IVN Limburg in samenwerking met de Provincie Limburg, MKB Limburg, KvK, Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, Rabobank, Innovatiehuis MKB Keyport 2020, CITAVERDE, Natuurrijk Limburg en VVV Zuid-Limburg naar MKB ondernemers die Groene Held willen worden. Bij de Groene Helden Stimuleringsprijs draait het om groene en duurzame initiatieven van twee of meer ondernemers die de samenwerking zoeken met bijvoorbeeld instanties voor natuurbeheer, onderwijs of de lokale bevolking. Op deze manier wordt niet alleen het bedrijf, maar ook zijn directe omgeving duurzamer en groener. De zoektocht naar groene initiatieven leverde maar liefst 36 ondernemers op, waaruit een jury tien inzendingen koos die uiteindelijk hun initiatief mochten pitchen op de slotavond. De winnaars krijgen naast een mooi geldbedrag ook media-aandacht in de vorm van een vermelding in De Limburger/Limburgs Dagblad. Daarnaast treden deze tien winnaars automatisch toe tot een netwerk waarbij kennisuitwisseling centraal staat en krijgen ze een speldje en gevelbord voor hun bedrijf. Zo kunnen bedrijven aantonen dat maatschappelijk verantwoord ondernemen beloond wordt en dat zij dit belangrijk vinden.

Meer informatie over alle tien projecten die de finale haalden en een korte beschrijving van hun project zijn te vinden op www.groeneheldenlimburg.nl.