HAK boert goed met 'bonen erbij'
vrijdag 25 maart 2016 09:22 Economie
Dit is een origineel bericht van HAK
Jaarcijfers 2015: omzet en marktaandeel in Benelux en Duitsland omhoog; groei export andere landen harder dan verwacht
HAK heeft goed geboerd afgelopen boekjaar. Vooral dankzij de enorme populariteit van peulvruchten zag het groenteconservenbedrijf uit Giessen de omzet toenemen met 4% naar Euro 77,5 miljoen (2014: Euro 74,8 miljoen). Het verkoopvolume groeide eveneens met 4% naar 114,8 miljoen eenheden (2014: 110,7 miljoen). Het operationele resultaat (genormaliseerde EBITDA) groeide maar liefst 27% tot Euro 10,1 miljoen (2014: Euro 8,0 miljoen).
HAK bleef in 2015 verder investeren in het merk, productiefaciliteiten en distributieactiviteiten in het buitenland, vooral Duitsland en Belgie die tezamen met de Nederlandse markt goed zijn voor een direct afzetgebied met ruim 55 miljoen consumenten. Het bedrijf bracht in 2015 ook zijn bankschulden met 35% terug tot Euro 12,4 miljoen.
De 'Bonen erbij' campagne met topkok Herman den Blijker was een van de succesvolste ooit gevolgd door de introductie van de innovatieve stazakverpakking met bonen in vier varianten (kidneybonen, kikkererwten, linzen en zwarte bonen). Omdat ze minder vocht bevatten kunnen deze bonen met een perfecte beet direct toegevoegd worden aan warme en koude gerechten zoals salades, soepen en anderen. Het merk trekt hiermee ook een jongere doelgroep die gezond eten en 'convenience' aanspreekt. De populariteit van peulvruchten als de trend in het nieuwe eten (meer plantaardig, minder dierlijke eiwitten) en HAK's voorlopers rol in de promotie ervan, wordt in 2016 nog eens extra gesteund doordat de Verenigde Naties dit jaar heeft uitgeroepen tot het Jaar van de Boon.
Timo Hoogeboom, ceo van HAK, spreekt van een uitstekend jaar: "We zitten volledig op de koers die we in 2012 al hebben uitgezet. We groeien met het HAK merk in de Benelux en Duitsland sneller dan de markt. Met peulvruchten was dat in Nederland 13% (markt: 8%) en Duitsland 15% (markt: 11%). Ook onze marktaandelen groeiden niet eerder zo hard".
"We zitten zelfs boven de doelen die we ons gesteld hadden", zo stelt Hoogeboom. Vanaf 2012 zijn we ons volledig gaan richten op het A-merk HAK en hebben we afscheid genomen van private label. We zijn er in geslaagd de categorie conserven weer te laten groeien, voor het eerst in 2015. Vanaf dat moment konden we pas echt gaan versnellen, ons gaan richten op innovatie en onze exportactiviteiten uitbouwen. Onze prioriteit is nog steeds het versneld uitbouwen van onze markpositie in een direct bedieningsgebied van 55 miljoen consumenten in Noordwest Europa. De entree in andere EU landen vraagt tijd en gedegen voorbereidingen. Kernvraag blijft hoe we zo effectief mogelijk met de juiste producten de juiste distributie kunnen aanboren. We zijn in verschillende landen vergevorderd met onze eigen onderzoeken en het laatste jaar in gesprek geweest met diverse marktpartijen". HAK verwacht nog voor 2020 dat het aandeel export meer dan 50% van de jaaromzet zal zijn.
Verder heeft het bedrijf uit Giessen er voor gekozen om de exportstrategie zelfstandig in te blijven zetten de komende jaren. "We hebben hier de volledige steun van onze aandeelhouder NPM Capital. Eind vorig jaar hebben we met nieuwe langjarige overeenkomsten met internationale distributiepartners een basis gelegd om dat te kunnen bewerkstelligen."
Het jaarverslag 2015 is te downloaden op http://nieuws.hak.nl.
Voor kerncijfers 2015: zie bijgevoegde afbeelding
[Einde bericht]
*
*
*
*