Privacy is serieus risico voor Nederlands bedrijfsleven


24 March 2016

Europese privacywet en meldplicht datalekken brengen persoonsgegevens naar de bestuurskamer

Amsterdam, 24 maart - Met boetes tot vier procent van de wereldwijde omzet is privacy compliance inmiddels een serieus bedrijfsrisico geworden. Een goede ontwikkeling, volgens Diana Janssen, directeur van brancheorganisatie DDMA. "Dit zorgt ervoor dat er op het hoogste niveau in organisaties
over belangrijke thema's als data en privacy wordt gesproken."

Diana JanssenIn december is er een akkoord bereikt over de nieuwe Europese privacywet en sinds 1 januari is de meldplicht datalekken in Nederland van kracht. Voor schending van de privacywet kunnen boetes tot vier procent van de omzet worden uitgedeeld, terwijl het niet melden van een datalek
een boete van 820.000 euro kan opleveren. De grote financiele risico's zorgen ervoor dat de bescherming van persoonsgegevens inmiddels een thema is waar directies niet meer omheen kunnen.

Data op de bestuursagenda
Diana Janssen ziet in haar ledenbestand steeds meer organisaties waar data op de agenda van de bestuursvergadering staat. De DDMA-directeur juicht deze ontwikkeling toe: "Door mobile, social en het Internet of Things is er een spectaculaire groei van digitale gegevens ontstaan. Alles wat
consumenten doen levert data op en dit zorgt voor compleet nieuwe, vaak datagedreven businessmodellen en grote economische kansen voor bedrijven. Je ziet dat hele industrieen, van de energiesector tot de financiele wereld, nu aan het transformeren zijn. Met zoveel consumentengegevens in omloop
is privacybescherming belangrijker dan ooit. Daarom heeft elke organisatie een gedegen datastrategie nodig waarover op het hoogste niveau wordt gesproken en ik zie gelukkig dat dit steeds vaker gebeurt."

Actief werken aan consumentenvertrouwen
Janssen stimuleert bedrijven een stap verder te gaan dan enkel te kijken naar de overheid en de wetgeving. De DDMA-directeur pleit ervoor dat organisaties actief aan de slag gaan met een datapropositie voor consumenten. "Mensen hebben het recht te weten wat bedrijven met hun gegevens doen en
hoe zij zelf invloed uit kunnen oefenen op dit proces. Een leesbaar privacystatement is niet langer genoeg, je moet de consument echt laten zien waarom het in zijn voordeel is dat jij zijn data gebruikt. Het tonen van die toegevoegde waarde is cruciaal. Hiermee laten organisaties zien dat ze
respect hebben voor de privacy van burgers en hun vertrouwen willen winnen en behouden."

Daar komt bij dat actief werken aan consumentenvertrouwen niet alleen uit ethisch oogpunt een must is. Ook voor de financiele toekomst van bedrijven wordt dit steeds belangrijker, benadrukt Janssen. "De consument zal zijn bereidheid om data te delen steeds meer baseren op de mate waarin hij
het bedrijf vertrouwt en de service die hij in ruil voor zijn data ontvangt. Is dat vertrouwen er niet, dan is de kans groot dat hij naar de concurrent stapt. Zeker nu de subscription economy in opkomst is en producten steeds meer een dienst worden, moeten bedrijven hun waarde blijven bewijzen
en het gebruik van data verantwoorden."

Op donderdag 7 april organiseert DDMA een voorlichtingsbijeenkomst over de nieuwe Europese privacywet. Twee experts uit Brussel lichten toe wat deze nieuwe regeling betekent voor de datastrategie van bedrijven.

Over DDMA
DDMA (Data Driven Marketing Association) is de brancheorganisatie voor data-driven marketing met 275 leden varierend van War Child tot Heineken, van Relay42 tot Vodafone. Als onafhankelijk orgaan adviseert DDMA haar leden over privacy en wetgeving en informeert ze over de laatste trends en
ontwikkelingen op het gebied van data. Daarnaast is de brancheorganisatie actief in Brussel en Den Haag.