Klanttevredenheid bij stad- en streekvervoer hoger dan ooit
Klanttevredenheid bij stad- en streekvervoer hoger dan ooit
23 maart 2016
Uit het jaarlijkse onderzoek van CROW-KpVV blijkt dat reizigers in het stad- en streekvervoer hun vervoer gemiddeld beoordelen met een 7,5. Dit is de hoogste score sinds deze OV-Klantenbarometer in 2001 in het leven werd geroepen.
De afgelopen jaren zijn de kosten van het OV jaarlijks behoorlijk opgelopen terwijl de beschikbare budgetten in reele zin afnemen. De provincies constateren dat de noodzakelijke bezuinigingen in het OV niet hebben geleid tot een verslechtering van de kwaliteit van het OV: een uitstekende prestatie.
Uit de barometer blijkt dat de waardering van de sociale veiligheid gelijk gebleven is ten opzichte van 2014 en uitkomt op een 7,7. Het gebruiksgemak van de OV-chipkaart komt zelfs uit op een 7,9. Via een webtool kunt u de resultaten uit de barometer inzien. Zo kunt u onder andere de waardering van het vervoer in de verschillende steden en streken met elkaar vergelijken. Elke concessie scoort daarbij een 7 of hoger met uitschieters zoals de bus op Schiermonnikoog (8,5) en de waterbus Rotterdam-Drechtsteden (8,3).
Provincies blijven de komende jaren investeren in een streekvervoer van hoge kwaliteit in tijden van oplopende kosten en afnemende budgetten. Samen met het Rijk en de twee vervoerregio's onderzoeken provincies hoe het voorzieningenniveau en de kwaliteit ook in de toekomst gehandhaafd kan blijven.