Tevredenheid over openbaar vervoer in Limburg stijgt

De reizigers van Veolia geven het openbaar vervoer in Limburg in 2015 een hogere waardering dan in het jaar ervoor. Het openbaar vervoer in Noord- en Midden-Limburg krijgt een 7,3, terwijl dit in 2014 nog een 7,1 was. In Zuid-Limburg stijgt de waardering van een 7,5 naar een 7,6.

Ook het veiligheidsgevoel, zowel in trein of bus als op de stations en haltes wordt in Limburg hoog beoordeeld. Daarnaast valt op dat de waardering voor informatievoorziening bij vertraging in de lift zit. Hoewel er volgens de reizigers nog veel verbetering mogelijk is, is daarvoor voor het eerst sprake van een voldoende. Dit blijkt uit de OV Klantenbarometer 2015, een landelijk onderzoek naar de klanttevredenheid in het regionale openbaar vervoer dat in 2015 voor het vijftiende achtereenvolgende jaar is gehouden.

Trein

Opvallend is de sterke stijging voor de waardering van de dienstverlening door Veolia op de Maaslijn. In 2014 scoorde de Maaslijn nog een 6,7. Dit is nu gestegen naar een 7,0. Een dergelijke stijging is opvallend, omdat de verschillen in scores voor een heel onderzoeksgebied per jaar vaak gering zijn. De waardering van de Maaslijn stijgt daarmee het snelst van alle concessies in Nederland. Gedeputeerde Patrick van der Broeck is er van overtuigd dat de hogere waardering te maken heeft met de inzet van extra treinen op de Maaslijn. "Hoewel dit niet is onderzocht, wijst alles erop dat deze stijging komt door de inzet van extra treinen sinds september vorig jaar. Reizigers kunnen daardoor makkelijker een zitplaats vinden. We blijven investeren in de Maaslijn. De infrastructuur gaat de komende jaren flink op de schop." Veolia ziet ook het aantal klachten over te drukke treinen sterk dalen.

Op de Heuvellandlijn is er sprake van een vergelijkbaar beeld. Ook hier is er een stijging van de waardering van de dienstverlening over de gehele linie. Hoge scores zijn er voor de aspecten kans op een zitplaats, instapgemak en heel belangrijk, het op tijd rijden. De algemene waardering voor de Heuvellandlijn is gestegen van 7,5 naar 7,6 waarmee deze treindienst landelijk op de derde plaats staat qua reizigerswaardering. Er zijn ook nog verbeterpunten: reizigers zijn ontevreden over de afhandeling van klachten en over de wifi in de treinen.

Bus

Ook de bussen deden het in 2015 beter dan in 2014. De waardering voor het busvervoer door Veolia in Noord- en Midden-Limburg steeg naar 7,5 en komt daarmee op het landelijke gemiddelde te liggen. In Zuid-Limburg wordt het busvervoer zelfs nog een beetje hoger gewaardeerd. Reizigers zijn met name tevreden over de kans op een zitplaats en de vriendelijkheid van het personeel. Veolia krijgt ook bij het busvervoer van reizigers een hogere waardering voor de informatievoorziening bij vertragingen met een stijging van 5,0 naar 5,5, maar daar is nog ruimte nog voor verbetering.

OV chipkaart

Tenslotte valt op dat de reizigers de OV-chipkaart zeer waarderen. Het gebruiksgemak van de OV chipkaart krijgt van reizigers in Limburg gemiddeld een 8. Dat geldt ook voor het gemak waarmee een vervoersbewijs kan worden gekocht en een ov-chipkaart kan worden opgeladen.