Reizigers positief over openbaar vervoer in Overijssel
Gepubliceerd op 22 maart 2016
De cijfers van de jaarlijkse OV-klantenbarometer zijn op dinsdag 22 maart 2016 bekend gemaakt. De Vechtdallijnen tussen Zwolle en Emmen krijgen evenals vorig jaar een positieve beoordeling. Deze regionale treindienst krijgt van haar reizigers een algemeen oordeel van 7,7. Dat is een tiende
hoger dan vorig jaar. Het treintraject Almelo-Marienberg scoort met een 7,2 iets lager dan vorig jaar (7,4).
De reiziger oordeelde ook positief over het busvervoer in de provincie Overijssel. Met een reizigersbeoordeling van 7,7 in Midden-Overijssel en 7,6 in Twente scoort de vervoerder Syntus boven het landelijke gemiddelde.
De busreizigers van OV Regio IJsselmond in Noordwest-Overijssel en Flevoland gaven een 7,4 als rapportcijfer, 0,1 punt hoger dan in 2014.
Gedeputeerde Bert Boerman, verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in de provincie Overijssel is zeer tevreden met de hoge cijfers voor het trein- en busvervoer in Overijssel. "Hieruit blijkt dat de investeringen die wij als provincies doen om het gemak en comfort van de reizigers te
vergroten effect hebben. Samen met de vervoerders blijven wij alert op mogelijke verbeteringen. De uitkomsten van de OV-Klantenbarometer leveren daar een waardevolle bijdrage aan."
Vechtdallijnen
Arriva rijdt in opdracht van de provincies Overijssel en Drenthe de Vechtdallijnen. Naast het algemene oordeel voor de Vechtdallijnen geven reizigers cijfers aan verschillende aspecten van de rit. De vriendelijkheid van het personeel op de lijn Zwolle-Emmen waarderen reizigers voor het derde
jaar op rij met een 8,1. Ook de aspecten instapgemak (8,9) en punctualiteit (7,8) worden opnieuw goed gewaardeerd. Reizigers van de Vechtdallijnen zijn iets kritischer geworden op netheid. Beide trajecten verliezen een aantal tiende punten op dit onderdeel. Zwolle-Emmen krijgt een 7,8 en
Almelo-Marienberg een 7,2. Het traject Almelo-Marienberg krijgt dit jaar ook een minder goede waardering voor het aspect geluid (5,7). Bovendien geven reizigers aan dat de informatievoorziening nog altijd verbeterd kan worden. Reizigers geven de treindienst Almelo-Marienberg wel een hoog
cijfer voor het onderdeel zitplaats (8,9). Bij reizigers op het traject Zwolle-Emmen is de waardering voor de `zitplaatsgarantie' van 7.9 naar 8.1 gegaan.
Het traject Almelo-Marienberg kampte met veel storingen in de periode dat de enquetes zijn afgenomen, wat het verschil in waardering mogelijk verklaart. Gedeputeerde Boerman: "In mei dit jaar gaat de schop in de grond voor het traject tussen Almelo-Marienberg-Hardenberg. Het spoor wordt
vernieuwd en de snelheid gaat omhoog. Hiermee verbeteren we onder andere de betrouwbaarheid van de dienstregeling en krijgen de reizigers een directe verbinding met Hardenberg."
Busvervoer Midden-Overijssel en Twente
Syntus verzorgt het busvervoer in Midden-Overijssel en Twente in opdracht van de provincie Overijssel. Ten opzichte van andere vervoerders scoort Syntus met name goed op de onderdelen zitplaats, instapgemak, reisinformatie, klantvriendelijkheid, rijcomfort en prijs. Daarnaast worden veiligheid
in het algemeen, tijdens de rit en bij de instaphalte als goed beoordeeld. Ook zijn de reizigers positief over het gemak van het kopen van een vervoerbewijs en het laden van reissaldo.
Busvervoer Noordwest-Overijssel en Flevoland
OV Regio IJsselmond verzorgt in opdracht van de provincies Overijssel en Flevoland het busvervoer in Noordwest-Overijssel en Flevoland. Samen met de provincie Overijssel heeft OV Regio IJsselmond in 2015 op diverse halten in Noordwest-Overijssel displays geplaatst waarop reizigers kunnen zien
wat de werkelijke vertrektijd is van de bus. Dat verklaart waarom het aspect informatie over vertragingen beter is beoordeeld, van een 4,6 naar een 5,3. Met de introductie van een app in februari 2016, waarmee reizigers zelf een overstap kunnen regelen op een aansluitende bus en de al
bestaande app, die de werkelijke vertrektijd van de bus aangeeft, blijft OV Regio IJsselmond er hard aan werken om deze score verder te verbeteren. Daarnaast waren de reizigers iets negatiever over de punctualiteit. Deze daalde van een 7,4 naar een 7,1. In de dienstregeling die december 2015
is ingegaan zijn de resultaten verwerkt van rijtijdanalyses, de rapportage van 2016 zal het effect daarvan uitwijzen.
OV-Klantenbarometer
OV-reizigers in Nederland waarderen eind 2015 de kwaliteit van hun rit in het algemeen met een ruime 7,5. Om precies te zijn met een 7,53, het hoogste cijfer sinds het begin van de metingen in 2001. Ook dit jaar heeft het gebruiksgemak van de OV-chipkaart weer een hoger cijfer gekregen; van
een 7,8 in 2014 naar een 8,3 in 2015. De score voor het gemak om een vervoerbewijs op te laden steeg van een 7,5 naar een 7,8.
Voor de OV-klantenbarometer vulden in het najaar van 2015 89.617 reizigers een schriftelijke enquete in tijdens hun reis met bus, tram, metro, regionale trein en boot. Het onderzoek wordt jaarlijks in de periode eind oktober tot begin december gehouden en is daarmee het grootste landelijke
onderzoek onder reizigers in het regionaal openbaar vervoer. De OV-Klantenbarometer is uitgevoerd door I&O Research, in opdracht van CROW-KpVV. Alle resultaten zijn te vinden op: www.crow.nl/ov-klantenbarometer2015.