Profielenberaad wil actieve rol scholen in Ontwerpteam onderwijs 2032
De organisaties en scholen verenigd in het Profielenberaad** zijn blij met de hoofdlijn van het advies dat de Commissie Schnabel op 23 januari jl. heeft uitgebracht onder de titel 'Ons Onderwijs 2032'. Voorzitter Hans Haerkens "Dit advies sluit goed aan bij onze visie en ervaringen. Wij delen
Dekker's voornemen om ruimte te maken voor domeinen waarin samengewerkt wordt tussen verschillende vakken. Sterker nog: veel profielscholen en -organisaties doen dit al vele jaren. Zo krijgen leerlingen de ruimte voor persoonlijke leerwegen, die aansluiten bij hun belangstelling, talenten en
leerstijl."
Veel profielscholen benutten de wisselwerking tussen 'schools leren' en actuele maatschappelijke vraagstukken en maken gebruik van ontwerpopdrachten en onderzoek om academische vaardigheden te ontwikkelen. Voorzitter Haerkens: "Naast werken in verschillende domeinen biedt ook de wisselwerking
tussen domeinen interessante aanknopingspunten, zoals blijkt uit praktijkervaringen van scholen die meerdere profielen aanbieden."
Het Profielenberaad onderschrijft het belang van een doorlopende leerlijn tussen het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en het vervolgonderwijs. Enkele profielorganisaties richten zich hier expliciet op. Bij de ontwikkeling van leerstof en projecten spelen (teams van) leraren een grote en
actieve rol, vaak gesteund door schoolleiders, met een heldere visie op talentontwikkeling van leerlingen en op curriculumontwikkeling.
Terecht wijzen Adviescommissie en Staatssecretaris op het belang van een goede kwaliteitsborging. Als profielorganisaties hebben we hiermee de nodige ervaring bij de toelating van aspirant-scholen, intervisie en visitatie, en door periodiek toezicht op de kwaliteitsontwikkeling van de
aangesloten scholen.
Onderwijs is nooit af, is altijd in beweging. Daarom pleiten we voor een dynamische, continue vorm van curriculumontwikkeling in plaats van een eenmalige opdracht, en voor een Ontwerpteam waarin plaats is voor profielorganisaties en de daarbij aangesloten scholen, maar ook voor andere
instellingen (universiteiten, bedrijven, maatschappelijke en culturele organisaties). Graag gaan we over dit onderwerp in gesprek met de Staatssecretaris.
Utrecht, 21 maart 2016.
Namens het Profielenberaad,
De Stuurgroep,
Hans Haerkens, Henk Visscher, Stephan Meershoek, Pieter Hettema
Het Profielenberaad, opgericht in 2011, is een netwerk waar tenminste tweemaal jaarlijks scholen en organisaties kennis, inzicht en praktijkervaringen uitwisselen op het terrein van (meervoudige) talentontwikkeling, persoonlijke leerwegen, kwaliteitszorg en schoolprofilering.