Proef Remote Tower op Groningen Airport Eelde
Luchtverkeersleiding op afstand. Op Groningen Airport Eelde wordt na de zomer een proef gedaan met Remote Tower. Bij Remote Tower wordt er vanaf een andere locatie, doormiddel van real time camerabeelden, torenverkeersleiding gegeven. Torenverkeersleiding is visueel en wordt gegeven in een omtrek van ongeveer 15 kilometer van de verkeerstoren. Op grotere afstand van een luchthaven wordt een vliegtuig begeleid door radarverkeersleiding. Tijdens de proef blijft de verkeerstoren op Groningen Airport Eelde bemand door een luchtverkeersleider en assistent luchtverkeersleider. De luchtverkeersleiding wordt tijdens de proef gedaan vanuit het Remote Tower Center op Schiphol-Oost.
Op 15 maart 2016 is de cameramast geinstalleerd bovenop de verkeerstoren op Groningen Airport Eelde. Deze mast bevat camera's die een 360 graden beeld van de luchthaven en het luchtruim eromheen leveren. Op Schiphol-Oost wordt een werkplek en een videowand geinstalleerd waar deze beelden real time te zien zullen zijn. In de komende maanden worden de luchtverkeersleiders getraind en start het testen met gesimuleerd vliegverkeer. De verwachting is dat na de zomervakantie een aantal tests gedaan worden waarbij vanaf Schiphol-Oost torenverkeersleiding wordt gegeven aan het vliegverkeer op Groningen Airport Eelde. De proef met echt vliegverkeer bestaat uit een aantal periodes van ongeveer 2 uur. Tijdens die testperiodes blijft de verkeerstoren bemand en kan er bij een calamiteit of storing meteen worden ingegrepen.
Europees project
De proef maakt deel uit van het Europese project SJU SESAR. In Zweden is Remote Tower al operationeel sinds april 2015 op de kleine luchthaven Oerndskoelsvik. Hier landen maar een zeer beperkt aantal vluchten per dag. In Nederland wordt tijdens de proef gekeken of Remote Tower ook toepasbaar is op een drukkere en complexere luchthaven als Groningen Airport Eelde. Tijdens de proef wordt deels dezelfde apparatuur gebruikt die in Zweden tijdens een eerdere proef is gebruikt. Daarnaast wordt er getest of er mogelijkheden zijn om twee luchthavens tegelijk te bedienen. De tweede luchthaven wordt bediend op basis van gesimuleerd verkeer op Maastricht Aachen Airport. De proef wordt in samenwerking met het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) en Groningen Airport Eelde uitgevoerd.
Toekomst
Op dit moment staat de Nederlandse wet- en regelgeving het gebruik van Remote Tower nog niet toe. De experimenten die in Nederland en Europa worden gedaan dienen als input voor ontwikkeling van wet- en regelgeving. In de toekomst zou Remote Tower kunnen leiden tot een efficientere inzet van luchtverkeersleiders en een kostenbesparing.