CBS: Websites grote musea verwijzen het meest naar sociale media


maandag 21 maart 2016 18:00

CBS: Websites grote musea verwijzen het meest naar sociale media

Negen op de tien musea hebben een eigen website en van deze groep verwijst meer dan de helft ook naar sociale media. Grote musea zetten sociale media vaker in dan kleine musea. Dat meldt CBS.

Deze bevindingen zijn gebaseerd op een analyse van door het bedrijf Dataprovider verzamelde gegevens van websites, die gekoppeld zijn aan gegevens uit de Museumstatistiek van het CBS. Van de 799 geanalyseerde musea bleken 77 helemaal geen website te hebben. Dit staat in de CBS-publicatie
'Musea en internetdata'.

Verschillen grote en kleine musea

Grote musea koppelden in 2015 hun website vaker aan sociale media en hadden vaker een webpagina die zich automatisch aanpast aan de smartphone. Van de musea die in 2015 meer dan 100 duizend bezoekers ontvingen, gebruikte ongeveer driekwart sociale media. Bij musea met bezoekersaantallen van
onder de 10 duizend was dit aandeel een kwart. Een op de twintig musea had een website die goed leesbaar is op een smartphone. Bij musea met meer dan 100 duizend bezoekers was dat iets meer dan 14 procent. Bij kleine musea met minder dan 10 duizend bezoekers ging het om 3 procent van de musea.

Gebruik van sociale media door Nederlandse musea naar omvang van het museum, 2015

Van de websites van musea was ongeveer 20 procent internationaal georienteerd, in de zin dat zij ook een andere taal aanboden dan het Nederlands.